Seurakuntamme Tiernapojat kiersivät laulamassa joulun sanomaa suomalaisille Torreviejassa

Costa Blancan suomalaisen ev.lut. seurakunnan vapaaehtoiset järjestivät tänäkin vuonna iloisen yllätyksen monissa suomalaisten suosimissa kokoontumispaikoissa kiertämällä esittämässä niissä vuosisatoja vanhan suomalaisen jouluperinteen mukaisesti Tiernapoikien laulunäytelmän.

Koronatilanteen huononemisen vuoksi kaikki esiintymiset oli järjestetty ulkoilmassa ja niin, etteivät kuulijat altistuneet: tiernapojat lauloivat maskit kasvoillaan.

Vas. Mänkki - Seppo Hietala, Murjaanien kuningas - Panu Niva, Herodes - Jouko Kukkula ja Knihti - Heikki Tarvainen.

Tiernakiertueen suunnittelu aloitettiin hyvissä ajoin marraskuussa. Harjoituksissa auttamassa ja osin kiertueellakin mukana oli talvikauden turistikanttorimme Marjo Danielsson; allaolevassa kuvassa takana keskellä. Etualalla oikealla kiertuemanageri, rovasti Veijo Lauronen.

Perinteinen Tiernapoikien laulunäytelmä, jota on esitetty varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla, perustuu pääasiassa Matteuksen evankeliumiin ja kertoo itämaan tietäjien matkasta Jeesus-lapsen luo sekä kuningas Herodeksesta, joka määrää sotilaansa surmaamaan kaikki pienet poikalapset toivoen siten saavansa hengiltä myös vastasyntyneen Jeesuksen, ”juutalaisten kuninkaan”.

Suomessa tiernapoikaperinne on säilynyt elinvoimaisena varsinkin Oulussa.. Ensimmäinen maininta Oulun tiernapojista on Oulun Wiikko-Sanomissa 11.1.1873: ”Niinsanotut ’tierna-pojat’ owat tänäkin talwena, kuten tawallisesti ennekin joulujuhlina, ahkerasti pyörineet ihmisten owilla temppujansa näyttelemäsä - -.” Entisaikaan ryhmien kilpailu oli kovaa, saattoivathan yhden joulunajan esiintymispalkkiot lähennellä työmiehen kuukauden palkkaa. Esiintymisalueista kilpailtiin ja voitiin jopa joutua käsirysyyn toisten ryhmien eli ”roikkain” kanssa. Päämääränä oli rikkoa toisten varusteet ja erityisesti tähti. 1940-luvulla sotien jälkeen tiernapoikia liikkui niin paljon, että esiintyminen tehtiin luvanvaraiseksi: vain parhaat laulajat pääsivät kiertämään. Vuoden 1969 uusi poliisiasetus salli ryhmien kierrellä ilman lupaa Oulussa.

Costa Blancalla seurakunnan Tiernapojat olivat ainoa esiintyvä ryhmä ja he kiersivät toivottamassa hyvää joulua viidessä eri paikassa kahden joulua edeltävän viikon aikana. Tiernapoikien manageri, rovasti Veijo Lauronen, oli sopinut vierailupaikkoja suomalaisiin kahviloihin, seurakuntiin, ravintoloihin ja yleensä paikkoihin, joissa suomalaiset Torreviejassa kokoontuvat. Esitys sai joka puolella lämpimän vastaanoton ja perinnettä pyydettiin innokkaasti jatkamaan seuraavanakin adventinaikana.

Tiernapojat olivat varautuneet myös laulamaan kauneimpia joululauluja  ja haastoipa Punta Primassa suomalainen yleisö Tiernapojat leikkimieliseen ja jouluiseen Tonkkumikisaankin. Tiernapojat - vahvistettuna kahdella papilla - veivät kisassa voiton ja poika saatiin (seurakunta)kotiin!

Esityksen päättyessä ovat Tiernapojat perinteisesti pyytäneet palkakseen lanttia sekä tähteensä kynttilänpätkää. Tällä kertaa eivät seurakunnan vapaaehtoiset olleet näitä vailla, vaan toivottivat kaikki Costa Blancalla joulun aikaan oleskelevat suomalaiset lämpimästi tervetulleiksi kaikkiin seurakunnan joulunajan tapahtumiin sekä toivat seurakunnan hyvän joulun toivotuksen itse kullekin säädylle.

Tämän vuoden Tiernapoikina lauloivat:

Herodes - Jouko Kukkula, Murjaanien kuningas - Panu Niva, Knihti - Heikki Tarvainen ja Mänkki - Seppo Hietala

2021-12-16 19:49:00.0