Suurlähettilään vierailu Torreviejassa

Suurlähettiläs Sari Rautio ja konsuli Minna Niemi tapasivat Torreviejan suomalaisyhteisöjen edustajia Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan seurakuntakodilla eilen. Samalla suoritettiin seurakunnan uusien lippujen siunaus sekä naulaaminen.

Uusi Suomen suurlähettiläs Espanjassa, Sari Rautio, aloitti uudessa tehtävässään 1.9.2021. Sari Rautio saapuu Madridiin ulkoasiainministeriöstä, jossa hän työskenteli vuodesta 2018 lähtien turvallisuuspolitiikan ja kriisinhallinnan yksikön päällikkönä. Aiemmin hän on toiminut eri tehtävissä ulkoasiainministeriön poliittisella osastolla ja Suomen ulkomaanedustustoissa; yhteensä ulkoministeriön palveluksessa n. 20 vuotta.

Minna Kristiina Niemi toimii Madridin suurlähetystössä konsulina. Hän on aloittanut tässä tehtävässä kuukautta suurlähettilästä aikaisemmin eli 1.8.2021 ja on myös työskennellyt ulkoministeriössä n. 24 vuotta.

Vieraat olivat esittäneet toiveen voida tavata suomalaisyhteisöjen edustajia Costa Blancalla. Tilaisuuteen osallistuivat Suomi-seurasta pj Sulevi Suomi, varapj Raimo Lukkarinen sekä sihteeri Riitta Raitasuo-Lukkarinen. Skandinaavista koulua edustivat apulaisrehtori, suomenkielisen peruskouluopetuksen yhteyshenkilö Rita Kivimäki sekä vanhempainyhdistyksen pj Monna Laakso-Sáez. Isäntänä toimineen Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan edustajina olivat seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Paula Kaikkonen, rovasti Veijo Lauronen sekä seurakunnan tiedottaja Satu Mäkitalo.

Tilaisuuden osanottajat vas: Sulevi Suomi, Satu Mäkitalo, Monna Laakso-Sáez, Sari Rautio, Veijo Lauronen, Paula Kaikkonen, Raimo Lukkarinen, Riitta Raitasuo-Lukkarinen, Rita Kivimäki ja Minna Niemi.

Vieraat olivat tavanneet tänään aikaisemmin jo Torreviejan pormestarin, joten heillä oli paljon ajantasaista tietoa kaupungin suomalaisten määrästä sekä heidän elämäntilanteestaan. Lämminhenkisessä tilaisuudessa kuultiin aluksi Paula Kaikkosen tervetulosanat sekä paikalla olleiden suomalaisyhteisöjen lyhyet yhteenvedot kunkin toiminnan historiasta, jonka jälkeen käytiin vilkasta keskustelua vieraiden esittämien kysymysten perusteella.

Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan seurakuntaneuvoston pj Paula Kaikkonen (vas.) ja ruustinna Sirpa Lauronen, joka huolehti tilaisuuden herkullisesta tarjoilusta.

Esillä olivat mm. suomalaisyhteisöjen toimintatavat, tuen tarpeet sekä toiveet suurlähetystölle. Edelleen keskusteltiin suomalaisten yritystoiminnasta kaupungissa: tilanteen muuttumisesta pandemian aikana sekä tämänhetkisistä näkymistä. Rita Kivimäki kertoi Skandinaavisen koulun suomalaisen osaston olleen ennen koronaa jo aivan ylikuormittunut: oppilaita oli ollut yli 30 ja
tilat käyneet riittämättömiksi. Tänä syksynä on suomalaisten lasten määrä 25, kun se koronavuoden aikana putosi 11:een. Koulun yhteydessä toimii myös 2-kielinen päiväkoti, jossa tällä hetkellä on 8 lasta.

Lisäksi keskusteltiin mm. Torreviejassa suomalaisten keskuudessa esiintyvistä ongelmatilanteista. Lähin apu löytyy Suomen kunniakonsulaatista Pilar de la Horadadassa, mutta Minna Niemi kertoi, että Madridiinkin toki voi soittaa tai lähettää sähköpostia.

Uusi suurlähettiläs Sari Rautio lupasi lopuksi pitää tiiviisti yhteyttä Espanjassa toimiviin erilaisiin suomalaisiin yhteisöihin ja ryhmiin sekä vierailla mahdollisuuksien mukaan usein kentällä ympäri Espanjaa.

Tilaisuudessa suoritettiin myös seurakuntakodin uusien lippujen, sekä Suomen että Espanjan lipun, naulaaminen. Nämä liput liehuvat seurakuntakodin ikkunan ulkopuolella aina, kun seurakuntakodilla on toimintaa. Liput ovat merkkinä siitä, että kaikki suomalaiset ovat
lämpimästi tervetulleita piipahtamaan seurakunnan tiloihin. Tämä naulaaminen muodostui nyt erityisen juhlavaksi, kun suurlähettiläs ja konsuli ottivat siihen osaa.

Suurlähettiläs Sari Rautio naulaa seurakunnan uusia lippuja.

- Teksti Satu Mäkitalo

- Kuvat Satu Mäkitalo ja Sirpa Lauronen