Arkiretriitit alkavat Costa Blancan seurakunnassa

Mitä on arkiretriitti?

Kaipaatko tukea hengellisen elämäsi hoitamiseen? Jotakin, mikä tahdistaisi arjen elämää, tukisi omaa hiljentymistäsi ja ruokkisi sieluasi? Entä jos lähtisit – osallistuisit – arkiretriittiin ja sukeltaisit muutaman viikon aikana syvemmälle omaan elämääsi!

Lue tämä uutinen ja ota yhteyttä turistikanttoriin!

Arkiretriitti on hengellisen ohjauksen muoto, joka perustuu espanjalaisen Ignatius Loyolan kehittämille ”hengellisille harjoituksille”. Kyseisen spiritualiteetin lähtökohtana on se yksinkertainen ajatus, että ihminen voi keskustella Jumalan kanssa ja että Jumala haluaa tätä keskusteluyhteyttä.

Ryhmässä on 3 -6, max 8 osallistujaa, jotka kokoontuvat noin kerran viikossa ryhmänvetäjän kanssa. Osallistujat lukevat itsenäisesti kotona itsekseen jokaiselle päivälle annetut raamatunkohdat ja syventyvät hiljentyen niiden äärellä. Tekstin nostamia ajatuksia, tuntemuksia ja asioita on hyvä kirjoittaa muistiin. Viikoittaisten tapaamisten kesto on 1 ½ – 2 tuntia ja niissä jaetaan näitä raamatunkohtien esiin nostamia asioita sen mukaan, mitä itse kukin haluaa tuoda esiin. Kukaan toinen ryhmässä ei kommentoi kuulemaansa. Ryhmän jäsenet sitoutuvat vaitiolovelvollisuuteen. – Arkiretriitti on kaikille avoin, eikä vaadi erityistä teologista tietämystä.

Retriittijakson kesto vaihtelee: lyhimmillään se voi olla viikon kestoinen, eräänlainen ”maistiainen”. Useampia viikkoja kestävässä arkiretriitissä ryhmän vaikutus kuitenkin rikastaa osallistujan kokemusta merkittävästi.

Costa Blancan seurakunnassa tullaan järjestämään kolmen viikon kestoinen arkiretriitin pilottijakso vuoden 2020 lopulla ja vuoden 2021 alussa käynnistyy pitempi, 7 viikon kestoinen arkiretriittijakso. Syksyjakson ensimmäisessä tapaamisessa annetaan ohjeistusta sekä toteutetaan ohjattu raamattumietiskely.

Ryhmää ohjaa turistikanttori Kaija Huhtanen, jolla on Kirkkohallituksen arkiretriittiohjaajan koulutus (v. 2014).

Kysy lisää Kaijalta!
turistikanttori.costablancanseurakunta@evl.fi