Suomalaiset seurakunnat avustivat joulun järjestämisessä vähäosaisille

Torreviejassa toimivat suomalaiset seurakunnat lahjoittivat paikalliseen
hyväntekeväisyyteen jouluna ruuan lisäksi jaettavaksi lämmittäviä, käsinneulottuja lahjoja - mm. sukkia ja lapasia sekä muita välttämättömyystarvikkeita kuten astioita. Nämä jaetaan kaduilla ja huonoissa oloissa asuville lapsiperheille sekä yksinäisille jouluiloksi.

Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan käsityöpiirissä syntyi ajatus lahjoituksista, kun piirin valmistamia käsitöitä oli jäljellä vielä myyjäisten ja arpajaisten järjestämisen jälkeen. Joulun alla haluttiin muistaa myös niitä, jotka eivät käy seurakuntien tilaisuuksissa.

Käsintehtyjen, lämpöisten sukkien ja lapasten sekä muiden neulontatuotteiden haluttiin lämmittävän niitä eniten tarvitsevia ihmisiä: Espanjan talviyössä kylmässä, jopa taivasalla nukkuvia. Asiasta innostui myös Costa Blancan Vapaakirkkoseurakunnan Majakka.

Lahjoitettavia tuotteita olivat toimittamassa (vas.) Anneli Styf ja (oik.) Paula Kaikkonen CB:n suomalaisesta ev.lut. seurakunnasta sekä (kesk.) Mari Hirvonen CB:n Vapaakirkkoseurakunnan Majakasta. Kuvasta puuttuu Outi Eriksson espanjankielisestä Iglesia Evangelica -seurakunnasta.

Avustusten perille toimittajiksi valittiin aviopari, joka on pyyteettömästi tehnyt vapaaehtoistyötä Torreviejan vähäosaisten keskuudessa noin kolmen vuoden ajan. He ovat apulaisineen espanjankielisen Iglesia Evangelica -seurakunnan väkeä. Tästä seurakunnasta, jonka osana myös suomalaisten Torreviejan Kotikirkko toimii, oli mukana ja tulkkina siellä lapsityöstä vastaava Outi Eriksson.

Esteban Alonzo ja hänen vaimonsa Hortensia de Miquel jakavat jokaisena arki-iltana ruokaa Torreviejan Tuulimyllypuiston vieressä toimivan Centro Cristiano -seurakunnan tiloissa. Seurakunta on perustanut Espanjassa ruoanjakeluun vaadittavan yhdistyksen ja tämä on mahdollistanut Estebanille ja Hortensialle heidän työnsä tähän saakka. Nyt heillä on vireillä oman yhdistyksen perustaminen, koska silloin on mahdollista saada enemmän avustuksia työhön kaupungilta, ruokapankilta ja muilta virallisilta tahoilta.

Esteban kertoo itse olleensa narkomaani ja saaneensa apua Madridissa huumeklinikalla. Sieltä päästyään hän pelkäsi ajautuvansa takaisin huumeympyröihin. Hän näki erään sikäläisen seurakunnan yhteystiedot kadulla ja päätti soittaa sinne. Puhelimeen vastasi hänen nykyinen vaimonsa Hortensia.

Tämä vapaaehtoistyö täyttää tänään heidän elämänsä kokopäiväisesti. Päivätyönään he pitävät Colegio Público Cuba de Torrevieja'n viereisessä puistossa olevaa kioskia. Lisäksi Esteban työskentelee katujen puhtaanapidossa varsinkin kiireaikoina.

Joka arkiaamu he aloittavat ruuanlaiton ruokakaupoilta saamistaan tarvikkeista kello kuudelta. Varsinaisen päivätyön jälkeen he jakavat ruoka-apua Centro Cristianon tiloissa muutamien vapaaehtoisten ystäviensä kanssa klo 18 alkaen. Kävijät saavat mukaansa yhden aterian verran valmiiksi tehtyjä voileipiä, hedelmiä, jukurttia ja kahvia tai teetä sen mukaan, mitä lahjoituksia lähialueen kauppaliikkeiltä, varsinkin Consumilta, on saatu. Jakelupisteessä ei ole mahdollista jäädä syömään.

Suomalaisten seurakuntien lahjoitukset Esteban ja Hortensia kertovat lisäävänsä 23.12. jaettavaan apuun. He tuntevat asiakkaansa jo pitkältä ajalta, joten he osaavat kohdistaa itse kullekin juuri niitä tavaroita, joista on eniten apua ja hyötyä sekä iloa. Molemmat aviopuolisot kertovat tämän vapaaehtoisen avustustyön olevan heille itsestäänselvyys sekä varsinainen elämäntehtävä, käänsi tulkkinamme toiminut Outi Eriksson espanjankielisestä Iglesia Evangelica -seurakunnasta.

- Teksti ja kuvat Satu Mäkitalo

2019-12-18 19:29:00.0