Suomen 102. itsenäisyyspäivää juhlittiin Torreviejassa

Suomen 102. itsenäisyyspäivää juhlittiin perinteisin menoin Torreviejassa perjantaina. Kirkossa pidetyn juhlamessun jälkeen pääjuhlassa Los Angeles -ravintolassa olivat isäntinä Suomi-seura ja suomalainen ev.lut. seurakunta.

Kirkkokuoro juhlajumalanpalveluksessa

Itsenäisyyspäiväjuhlan tervehdyssanat lausui Suomi-seuran puheenjohtaja Sulevi Suomi.

Yhteislaulun jälkeen kuultiin Liisa Maunulan tervehdys Suomen suurlähetystöstä Madridista ja Mariano Sanchez Martinezin kunniakonsulaatin tervehdys Arja Hynnisen tulkitsemana.
Ensimmäistä kertaa kuultiin myös Torreviejan kaupungin tervehdys tanskalaisen Gitte Lund-Thomsenin esittämänä. Hän kertoi edustavansa kaupunkia kaikkien ulkomaalaisten edustajana Torreviejassa.
Suurlähetystön, kunniakonsulaatin sekä Torreviejan kaupungin tervehdykset

SUOMEN SALAINEN ASE
Turistipappi Peter Kankkonen pitkäaikaisena hevosharrastajana piti tunteikkaan juhlapuheen suomenhevosen merkityksestä talvisodassa.
”Vihollisia oli 180 miljoonaa, suomalaisia oli siitä kaksi prosenttia eli 3,5 miljoonaa. Panssarien ja tykistön loppumisesta ei ollut pelkoa. Ilmaherruus oli murskaava. Rajalla oli 450 000 miestä, 2500 panssariajoneuvoa ja 2500 tykkiä.
Juhlapuheen piti turistipappi Peter Kankkonen

Sodan alkaessa Kreml ilmoitti, että muutamassa päivässä sen armeija marssii Helsingissä. Näin ei käynyt. Moskova ei tiennyt, että Suomella oli salainen ase. Suomen miesvahvuus oli 275 000. Ei ihme, että muu maailma puhui Daavidin taistelusta Goljatia vastaan.

Ratkaisevin asia oli kuitenkin suomalaisten joukkojen liikkuvuus. Se loi suurta pelkoa vihollisen joukoissa. Syy siihen oli maamme salainen ase nimeltä suomenhevonen.
Kiitos suomenhevosen joukkomme pääsivät hyödyntämään maastokelpoisuuttaan ja liikkuvuuttaan. Joukkojen nopean siirtymisen mahdollisti nimenomaan hevonen.Talvisodan kynnyksellä armeija, jolla ennestään oli 4 700 hevosta, pakko-otti 72 000 sotakelpoista hevosta tarpeisiinsa 1922 säädetyn ja vuonna 1939 uusitun lain mukaan, Kankkonen kertoi.Puhe on kokonaisuudessaan os. https://www.costablancanseurakunta.fi/tutki-uskoa/turistipapin-blogi-034-papin-havaintoja-034-

Juhlapuheen jälkeen kuultiin Matti Rajakankaan laulua ja Timo Lankisen lausunta sekä kirkkokuoron esitys Satu Rannan johdolla.Arvokas juhla päättyi Vapaakirkon pastorin Ilkka Hirvosen ruokoukseen ja yhteislauluun.
Juhlapäivää vietettiin myös useissa ravintoloissa eri puolilla kaupunkia.
Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan kirkkokuoro

Vapaakirkon pastori Ilkka Hirvonen