Kirkko täyttyi ääriään myöten Porin Laulajien konsertissa

Käsiohjelmat loppuivat kesken, kun suomalaiset saapuivat runsaslukuisesti kuuntelemaan sunnuntaina iltapäivällä kuoroa, jonka osaamisesta saatiin nauttia jo lauantain suomenkielisessä messussa.

Porin Laulajat on Porin vanhin toimiva kuoro. Kuoron puheenjohtaja Sirkka Mahkonen kertoo, että alun perin kuoro perustettiin, tosin toisella nimellä, jo vuonna 1885. Nykyisin kuoro toimii osittain osana Porin kansalaisopistoa, osittain itsenäisenä ry:nä. Laulajia on kaikkiaan 43 ja heistä tällä kuoromatkalla Torreviejassa on mukana 24 henkeä.

Kuoro kokoontuu harjoituksiin joka viikko keskiviikkoisin klo 18 -20.30 Käppärän koululle. Ohjelmisto koostuu laaja-alaisesta musiikista aina klassisista teoksista viihteellisiin lauluihin.

Viikottaisten harjoitusten lisäksi kuoro järjestää - varsinkin ennen matkoja ja kilpailuja – intensiivisempiä viikonloppuleirejä.

Kuoron pitkäaikainen puheenjohtaja Sirkka Mahkonen toivottaa konserttiyleisön tervetulleeksi. Vasemmalla kuoron johtajat Noora-Maria Kylväjä ja Elina Erkkola.

Tässä kirkkokonsertissa kuultiin ohjelmistoa jokaiseen makuun: herkästä tulkinnasta siirryttiin menevään gospeliin sujuvasti. Kuoro esitti varsin mieleenpainuvasti Kerkko Koskisen laulun ”Minä suojelen sinua kaikelta”, jossa lauloivat solisteina Marjo Johansson sekä kuoron toinen johtaja Elina Erkkola. Yleisöä ilahduttivat myöskin spirituaalit ”You raise me up” sekä ”Swing low, sweet Chariot”, jotka esitettiin valoisasti ja tarttuvalla ilolla.

Leonard Cohenin kappaleessa ”Hallelujah” sekä parissa muussakin kappaleessa kuultiin Jarkko Kylväjän kauniit soolot. Yksi näistä oli Pekka Simojoen ”Kaikkivaltias”, joka suorastaan vei mukanaan. Se oli riemukas ja svengaava.

Solistina Jarkko Kylväjä

Porin Laulajien taiteellisena johtajana on toiminut nyt 2,5 vuotta musiikkipedagogi Noora-Maria Kylväjä. Hänen sydäntään lähellä oleva kuorolaulu Porin Laulajissa on tällä hetkellä iltatyötä muun työn ohella. Läpi konsertin nautimme hänen taidokkaasta säestyksestään. Lisäksi hän sovittaa itse kuorolle ohjelmistoa. Konsertin toisena johtajana toimi Elina Erkkola, joka myös lauloi solistiosuuksia.

"Swing low, sweet chariot"; solisteina vas. Elina Erkkola, Marjo Johansson ja Heli Ryyppö.

Kuoro konsertoi kotimaassa n. 3-4 kertaa kaudessa. Ulkomaan matkoja he ovat tehneet useita; viimeksi tätä ennen n. 4 vuotta sitten paikkana oli Riika Latviassa. Sitä aikaisempia konserttipaikkoja on lukuisia: Viro, Islanti, Unkari, Kreikka, Ranska, Englanti ja Tsekki, puheejohtajana kunnioitettavan pitkään toiminut Mahkonen luettelee.

Tulevia kotimaan konsertteja ovat kaksi joulukonserttia Kullaan kirkossa ja Keski-Porin kirkossa teemalla ”Oi Jouluyö”. Lisäksi kuoro tekee tiivistä yhteistyötä Vaasasta ja Tampereelta olevien ystävyyskuorojen kanssa.

- Teksti ja kuvat Satu Mäkitalo

2019-11-17 21:02:00.0