Costa Blancan suomalaisen ev.lut.seurakunnan syyskausi alkanut erittäin vilkkaana

Seurakunnan toiminta on pyörähtänyt tänä vaalisyksynä käyntiin ennätysmäisen vilkkaasti. Mukaan ovat löytäneet myös lomalaiset kuten Torreviejassa pitempään talvehtivat suomalaisetkin aina toimintakauden alkaessa.

Kuva - Iltakirkko seurakuntakodilla 13.10.2019

Seurakunnan syyskausi on nyt täydessä vauhdissa. Toiminta käynnistyi vähitellen kesän jälkeen. Neuvoston puheenjohtaja Kari Winberg, piti kahviota auki koko syyskuun. Silloin oli liikkeellä ilahduttavan monta suomalaista lomailijaa, jotka piipahtivat seurakuntakodilla tutustumassa paikkaan ja kyselemässä seurakunnan toiminnasta.

Lokakuun kahtena ensimmäisenä sunnuntaina seurakuntakodilla pidettiin maallikkovetoinen iltakirkko. Viljo Kaikkonen vastasi sanasta ja musiikista ja Irene Omri tarjoilusta. Osallistujia oli 20-30, joista monet lomalaisia ja jotkut ensimmäistä kertaa seurakuntamme tilaisuudessa.

Lokakuun 13. päivä saapuivat kirkkohallituksen lähettämät työntekijät pastori Peter Kankkonen ja kanttori Satu Ranta. Molemmille seurakunta on ennestään tuttu, onhan Peter-pappi ollut täällä jo kaksi työkautta ja Satu-kanttori yhden. Moni asia sujuu näin ollen vaivattomammin, ja on tuttuus mieluisaa seurakuntalaisillekin.

Ennen lokakuun 14. päivää, jolloin viimeisetkin viikkoittaiset ohjelmat käynnistyivät, oli jo ehditty pitää kaksi keskiviikkolounasta, raamattupiiri, käsityöpiiri ja kirjoittajapiiri; kiitos aktiivisten seurakuntalaisten ja vapaaehtoistyöntekijöiden.

Kuva - Keskiviikkolounaat ovat maistuneet seurakuntakodilla

Lokakuun puolivälin jälkeen väkeä on ollut lisääntyvässä määrin liikkeellä kaikissa toiminnoissa. Lounaalla on ollut runsaasti ruokailijoita ja monia sellaisia, jotka eivät ole aiemmin käyneet.

Raamattupiiriin tuli 25 henkeä, kun Peter-papin aiheena oli "Miksi kirkko ei ole tästä maailmasta?" Päiväretkelle ilmoittautui niin paljon lähtijöitä, että järjestettiin toinen retkiryhmä viikkoa myöhemmäksi; tämäkin on nyt jo loppuunmyyty.

Kauden ensimmäiseen messuun, joka pidettiin tutussa Inmaculada Concepción -kirkossa lokakuun kolmantena lauantaina, tuli yli sata kirkkovierasta. Sunnuntain teema, rakkauden kaksoiskäsky, saatiin
Peter-papin saarnan myötä ikään kuin alleviivatuksi muistolauseeksi uuteen toimikauteen. Satu-kanttorin trumpettisoolot esirukousten välissä herättelivät ajattelemaan rukoilemisen oleellisuutta kristityn elämässä. Messun päätyttyä seurakuntakodilla oli tuttuun tapaan tarjolla Eeva-Liisa ja Markku Blinnikan valmistamat herkulliset pullakahvit.

Syksyn ensimmäisessä Naisten Kahvilassa Eila Pekkala piti mielenkiintoisen alustuksen aiheesta Luulo ei ole tiedon väärti - voinko luottaa lukemaani? Lähdettiin liikkeelle katsauksella sananlaskuihin ja tieto-sanan alkuperään ja päädyttiin tiedon luotettavuuden arvioinnin kriteereihin. Keskustelu oli vilkasta ja ajattelua avartavaa. Alkuhartaudessa veisatun kouluajoilta tutun virren Totuuden Henki, 1. säkeistön loppu ”... tietomme siunaa”, on entistä tärkeämpi rukous.

Kuva - Eila Pekkala alustaa Naisten kahvilassa 22.10.2019

Kuva - Naisten kahvilan osanottajia 22.10.2019

Kirkkokuorolaiset ovat aloittaneet harjoituksensa, innokkaana kuten aina. Tilaa on uusille kuorolaisille. Satu-kanttori toivottaa uudet laulajat tervetulleiksi: - Kuorolaulu pidentää ikää ja parantaa elämänlaatua.

Kuva - Kirkkokuoron syksyn ensimmäiset harjoitukset

Seurakunnan nettisivuille sekä seurakuntakodin ilmoitustauluille on ilmestynyt KUULUTUS. Se koskee marraskuun lopussa olevia neuvoston vaaleja. Nyt on aika perustaa valitsijayhdistyksiä ja esittää ehdokkaita. Vaaliasiakirjoja saa toimistosta. Ne on jätettävä sisään 13.11. mennessä.

Teksti Paula Kaikkonen, kuvat Paula ja Viljo Kaikkonen, Eila Pekkala ja Satu Ranta

2019-10-24 12:29:00.0