Naisten Kahvilasta skype-yhteys Kyprokselle

Kauden viimeiseen Naisten Kahvila -tilaisuuteen luterilaiselle seurakuntakodille kokoontui tiistaina 23.4. parikymmentä naista kuulemaan Eeva Laapaksen alustusta maahanmuuttaja- ja lähetystyöstä. Kokoontumiseen sisältyi erikoinen puolituntinen: skype-yhteys Kyproksella toimivaan lähetystyöntekijään.

Osan vuotta eläkeläisen elämästä Torreviejassa nauttiva Eeva kouluttautui nuorena kätilöksi voidakseen lähteä lähetystyöhön Afrikkaan. Se toive ei koskaan toteutunut, vaan hän päätyi tekemään pitkän työuran Suomessa opettajana terveydenhoitoalalla. Sisäinen kutsu lähetystyöhön jäi elämään ja mahdollisuuksia sen toteuttamiseen on löytynyt läheltä. Tällä hetkelläkin Eeva toimii lähetyssihteerinä Etelä-Saimaan Ev.lut. Kansanlähetyksessä.

Eeva on ollut monella tavoin aktiivinen myös turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten keskuudessa tehtävässä työssä. Lapsettomana sinkkuna hän on saanut tulla kypsässä iässä ”äidiksi” jo useammalle nuorelle ja aikuiselle, jotka kaukana kotimaastaan ovat kaivanneet äitiä. Tämä on antanut merkitystä ja rikastuttanut Eevan elämää viime vuosina aivan odottamattomalla tavalla.

Tilaisuuden mielenkiintoinen yllätys oli tämä: Eeva oli järjestänyt etukäteen tutun lähetystyöntekijän kanssa videopuhelun. Tekniikka toimi ja saimme olla yhteydessä Eevan läppärin ja seurakuntakodin tv-ruudun kautta Sanna Suutariin Kyprokselle. Hän toimii siellä SAT-7-mediajärjestön työssä Kansanlähetyksen lähettinä.

Sanna kertoi, että SAT-7 tuottaa ja lähettää arabian-, turkin- ja farsinkielisiä ohjelmia Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan. Kristinuskon sanomaa käsittelevien ohjelmien lisäksi tuotetaan paljon lastenohjelmia ja mm. perhe-elämää ja sukupuolten tasa-arvoa käsitteleviä ohjelmia. Luku- ja kirjoitustaidon opetuskin kuuluu ohjelmistoon. Järjestöllä on useita satoja työntekijöitä ja vapaaehtoisia avustajia.

Sanna tekee toimistotyötä mm. varainhankinnassa ja katsojapalautteen käsittelyssä, jonka hän sanoi olevan työssään mielenkiintoisinta. Hän kertoi välillä lukeneensa aivan ihmeelliseltä tuntuvia kertomuksia siitä, kuinka joku on kääntynyt kristityksi ohjelmien kautta. Paljastuminen Jeesukseen uskovaksi islamilaisessa ympäristössä voi merkitä hengen menetystä.

Eevan esitys oli koskettava ja antoi paljon ajattelemisen ja keskustelun aihetta. Keskustelu jatkunee ensi viikon tiistaina naisten käsityöpiirissä, sillä tilaisuudessa oli paikalla monta piirissä kävijää, ja Eeva on yksi heistä.

- Teksti Paula Kaikkonen, kuvat Sanna Mehto

2019-04-24 12:17:00.0