Santeri Rautiainen hurmasi herkällä soitollaan - akustisen kitaran konsertti Torreviejassa

Kevään konserttitrilogian osa II "Maaliskuun meri" keräsi tänään kitarakonserttiin kirkkosalin täydeltä kuulijoita. Nuori akustisen kitaran taituri Santeri Rautiainen piti yleisöä herpaantumattomasti otteessaan läpi koko onnistuneen konserttikokonaisuuden.

Santeri Rautiainen on monipuolinen muusikko, joka on opiskellut ja esittänyt kitarallaan hyvin erilaista musiikkia. Tällä kerralla kuulimme englantilaista renesanssimusiikkia, kahta kuuluisaa barokistia, Bachia sekä vain 33-vuotiaana Espanjan sisällissodassa kuolleen espanjalaisen Antonio Josén musiikkia kitaralle. Konsertin ohjelma oli laadittu taidolla koskettavaksi ja se toi hyvin esille nuoren kitaristin taidot ja puhtaan soiton.

Torreviejan katoliseen pääkirkkoon Iglesia Inmaculada Concepción'iin oli saapunut runsaasti yleisöä kuuntelemaan konserttia.

Santeri Rautiainen jatko-opiskelee tämän kevään Alicanten yliopiston maisteriohjelmassa. Hän on edelleen Sibelius-Akatemian opiskelija ja jättää nyt tulevana syksynä sinne opinnäytetyönsä sekä suuntaa sitten seuraaviksi kahdeksi vuodeksi Hollantiin jatkamaan opiskelua. Sibelius-Akatemiassa hänen opettajinaan ovat olleet mm. Ismo Eskelinen ja Otto Tolonen kitarassa sekä vanhan musiikin opinnoissa Assi Karttunen.

Santeri Rautiainen kertoi, että kevät Alicanten yliopistossa on ollut erittäin antoisa ja että hän on hyvin tyytyväinen sekä opetukseen että koko talveensa Costa Blancalla. Inspiraation puutteesta ei kuulema ole ollut pelkoa: asunto on Alicanten vanhassa kaupungissa kerrostalossa oleva kommuuni yhdessä kolmentoista muun muusikon kanssa. Nukkuminen sen sijaan on hänen mukaansa jäänyt hieman vähemmälle.

Erityisesti Santeri on nauttinut Espanjan valosta ja lämmöstä sekä muista yksinkertaisista asioista: mansikoista ja kaikista hedelmistä, vihanneksista sekä Alicanten hyvistä vegaaniravintoloista.

Konsertteja Rautiainen on tätä ennen pitänyt Suomessa, Hollannissa ja Belgiassa. Hän on soittanut useissa erilaisissa kokoonpanoissa Piazzollasta mikrotonaaliseen nykymusiikkiin, jota hän on kantaesittänyt Uusinta-yhtyeen kanssa.

Torreviejan konsertissa hänen soittimenaan oli Philipp Neumannin Leipzigissa valmistama kitara, joka on tehty sveitsiläisestä alppikuusesta ja itä-Intian ruusupuusta. Tekijältä valmistuu vuodessa 6 tällaista kitaraa.

Alusta asti keskittyneesti kuunnellut yleisö piti erityisesti konsertin loppupuolella esitetyistä J.S.Bachin sarjaan BWV 997 kuuluvista Preludista ja Fuugasta. Turistikanttori Satu Rannan lopuksi tavan mukaan esiintyjälle antamien kiitosten jälkeen saimme kuulla vielä ylimääräisenä numerona "Muistoja Ala-Härmästä" eli espanjalaisen säveltäjän ja kitaristin Francisco Tárregan "Recuerdos de la Alhambra", joka jäi soimaan mieliin pitkäksi aikaa konsertin jälkeen; niin upeasti Santeri Rautiainen sen esitti.

- Teksti ja kuvat Satu Mäkitalo

2019-03-30 19:49:00.0