Semana santa kiinnostaa - Anneli Styfin alustus keräsi paljon kuulijoita

Luterilaisen seurakunnan Naisten Kahvilassa oli maaliskuun viimeisenä tiistaina aiheena espanjalaisten pääsiäinen. Alustajana toimi Anneli Styf. Aihe näytti kiinnostavan monia, sillä paikalla oli yli kaksikymmentä naista, joista useat ensimmäistä kertaa näissä tilaisuuksissa.

Torreviejasta on tullut uusi kotikaupunki Ruotsissa kieltenopettajana työuransa tehneelle Anneli Styfille. Espanjankielen taito on helpottanut tutustumista paikalliseen elämänmenoon. Hengellinen elämä ja kulttuuri ovat yksi Annelin kiinnostuksen kohde.

Espanjalaisten pyhä viikko, semana santa, alkaa palmusunnuntaista. Silloin kirkoissa jaetaan vaaleita, koristeellisesti taitettujen palmunoksia niin lapsille kuin aikuisillekin. Vaalea väri palmunlehviin saadaan, kun ne kasvatetaan mustan muovin suojaamana.

Pääsiäisviikolla pidettävien kulkueiden historia ulottuu vuosisatojen taakse. Keskiajalla messu pidettiin latinaksi, jota kieltä kansa ei yleisesti osannut. Papit alkoivat tehdä kuvaelmia Jeesuksen elämästä, jotta kansa ymmärtäisi. Esitykset vietiin kirkosta ulos, josta sitten syntyi kulkuekäytäntö.

Veljeskunnat, cofradíat, ovat keskeisessä roolissa pääsiäiskulkueiden toteuttamisessa. Tarkoitus on syventää jäsenten uskonelämää. Jotain tästä pyrkimyksestä kertovat veljeskuntien nimet, kuten Penitenciales, parannuksen tekijät. Veljeskuntaan kuuluminen on kunnia-asia ja monet odottavat innolla jäseneksi pääsemistä.

Veljeskunnat kantavat pasoja, isoja lavoja, joiden päällä on aiheeseen liittyviä patsaita ja rekvisiittaa. Paso -sanan varsinainen merkityshän on askel. Jossain päin Espanjaa pason tilalla käyttetään sanaa tronos.

Veljeskuntien asut poikkeavat toisistaan. Pyhän viikon eri päivinä on eri vaatetus. Nazarenos-veljet (nasaretilaiset) pukeutuvat pitkään tunikaan ja suippopäiseen päähineeseen (capriotes), johon kuuluu kasvot peittävä kangas, vain silmille on aukot. Tämä siksi, että ei tahdota tulla tunnistetuksi. Suippopäähine on peräisin keskiajalta. Inkvisition aikana käytettiin tällaisia suippohattuja, häpeän merkkinä.

Mitä tahansa ei kulkuelavoilla saa laittaa. Sinne kuuluvat oleellisesti Neitsyt Marin ja Kristuksen patsaat sekä Kristuksen kärsimyshistoriaan liittyvät teemat. Mukana on myös sellaisia pasoja, joiden tehtävänä on opettaa jotain evankeliumeista.

Kulkuemusiikki herätti mielenkiintoa. Soittajat aloittavat valmistautumisen useita kuukausia etukäteen, kaduilla ja toreilla. Satu Ranta, trumpettiakin soittava seurakunnan kanttori, kertoi ihastelevansa soittajien taitoa ja voimia monta tunnin kestävän kulkueen aikana. Kulkuesoittimina ovat trumpetin lisäksi ainakin kornetti, trumpetin kaltainen soitin, ja erilaiset rummut.

Anneli aloitti paaston liittyvän osuuden mainitsemalla espanjalaisen sanonnan, Carne sale y Doña Cuaresma llega eli. Herra liha poistuu ja Rouva paasto saapuu.

Paastonaika alkaa tuhkakeskiviikkona, laskiaissunnuntain jälkeen. Silloin luovutaan lihan ja lihavalmisteiden syönnistä, ainakin merkittävinä paastopäivinä. Niitä ovat tuhkakeskiviikon ohella pitkäperjantai ja muut paastoajan perjantait. Kala ja kasvikset korvaavat lihan.

Miksi kalaa? Sen lisäksi, että kala on kevyttä, helposti sulavaa, syy voi olla raamatullinenkin. Jeesuksen opetuslapset kalastivat ja Jeesuksen ruokintaihmeessä kala oli mukana.

Paasto aiheutti runsaasti keskustelua, myös sen raamatullisen perustan osalta. Jeesuksen 40 päivän paasto on esikuvana niin roomalaiskatolisen kuin ortodoksisenkin kirkon paastokäytännölle.

Yksi tyypillinen paastonajan ateria on el potaje de vigilia. Se on pataruoka, jossa on kikherneitä tai papuja, pinaattia, turskaa ja kananmunan puolikkaita.

Paaston päätyttyä kaikkea saada syödä. Mitään perinteistä pääsiäisruokaa, kuten lammas, ei Espanjassa ole. On kuitenkin tiettyjä makeita leivonnaisia, joita syödään erityisesti pääsiäisviikolla, mutta jo paastonaikanakin. Näitä ovat mm. la torrija, la pestiño, los crespells ja ehkä erikoisin, la mona de pascua, pääsiäispulla, jonka keskellä kokonainen kananmuna kuorineen.

Kuulijat saivat monta mielenkiintoista asiaa lähemmän tarkastelun kohteeksi. Vahvoja elämyksiä ja uusia oivalluksia paikallisesta kulttuurista on runsaasti tarjolla lähiviikkoina. Seman santa -viikon ohjelma löytyy mm. turisti-infosta ja kaupungin nettisivuilta.

Seuraava Naisten Kahvila -tilaisuus pidetään 23.4. klo 14 , jolloin Eeva Laapas alustaa maahanmuuttaja- ja lähetystyöstä.

- Teksti Paula Kaikkonen

- Kuvat Eila Pekkala ja Satu Mäkitalo