Seurakunta juhli 30 vuottaan

Costa Blancan suomalainen ev.lut. seurakunta vietti 30-vuotisjuhlavuoden kohokohdat perjantaina ja lauantaina.

Juhlakonsertissa Torreviejan katolisessa pääkirkossa perjantaina 23.11. oli 250 henkeä Savonlinna-kvartettia kuulemassa. Kirkko täyttyi myös lauantain juhlamessussa, jonka jälkeiselle ohjelmalliselle juhlalounaalle 200 nopeinta ehti varaamaan lippunsa.

30 vuotta toiminut suomalainen seurakunta sai juhliinsa arvokkaan vieraan, kun messun juhlasaarnan piti Suomen ev.lut. kirkon ulkoasiain osaston johtaja, teologian tohtori Kimmo Kääriäinen.

Kohdistaessaan sanansa ulkomailla tehtävään työhön kirkkoneuvos Kääriäinen viittasi Jeesuksen sanoihin ihmisen vastuusta vähäisimpien hyväksi tehtävässä työssä.
- Meitä kutsutaan pitämään huolta toisistamme. Yksi ympäristö näille hyville teoille on tämä 30 vuotta täyttävä seurakunta, tämä yhteisö. Jumala rakastaa meitä. Hän on antanut oman poikansa kärsiä ja kuolla puolestamme.
- Jumalalla ei kuitenkaan ole muita käsiä auttaa kuin meidän kätemme. Annetaan niiden olla ahkerat lähimmäistemme parhaaksi.

Juhlamessu sai lisäarvoa myös siitä, että ennen nykyistä turistipappia ja messun liturgian hoitanutta Peter Kankkosta edeltäneet papit Sakari Vuorinen ja Juhani Huovila sekä Kääriäinen ja rovasti Veijo Lauronen avustivat ehtoollisen jaossa koko kirkkokansalle.

Messun vieraina kuultiin myös edellisiltana kirkossa konsertoinutta Savonlinna-kvartettia sekä nykyistä ja edellistä kanttoria Satu Rantaa ja Esa Pyöriää. Myös kunniakonsuli Mariano Sánchez Martínez onnitteli messussa seurakuntaa, koska hän oli estynyt juhlalounaasta.

Ohjelmallinen juhlalounas järjestettiin monille tutussa Restaurante Fun pääsalissa. Kutsuvieraina saatiin paikalle mm. Suomen Madridin-suurlähetystöstä konsuli Katariina Hautamäki-Huuki ja Aurinkorannikon eläkkeelle jäävä pappi Timo Sainio sekä paikallisen Vapaakirkon pastori Ilkka Hirvonen, jotka kaikki onnittelivat seurakuntaa Peter Kankkosen ja Paula Kaikkosen juontamassa juhlassa.

Myös ex-kanttoripariskunta Jukka ja Kristiina Hovila ja Savonlinnan kaupunki esiintyvän kvartetin Ilkka Vesiojan välityksellä onnittelivat seurakuntaa.

Koko lounasillan salintäyteistä yleisöä ilahduttivat Savonlinna-kvartetti sekä kanttorimuusikot Satu Ranta ja Esa Pyöriä lauluillaan ja soitoillaan. Unto Vuontisjärven kirjoittaman juhlarunon lausui Pirjo Mattsson.

Kohokohdaksi muodostui myös Kirkon seurakuntatyön ansiomerkkien jako 18 hengelle. 20-vuotisen hopeamerkin seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Kari Winberg luovutti Arto Salokankaalle, joka toimitti myös 20-vuotishistoriikin vuonna 2008.

Pronssimerkin 10 vuoden ahkeroinnista vapaaehtoistyössä saivat Leena Alander, Pirkko Fröjdholm, Paula ja Viljo Kaikkonen, Tarja Karjalainen, Tuula Kinnunen, Kaarina Kolehmainen, Pentti Leino, Pirjo Mattsson, Kaija Mäkiö, Panu Niva, Elli Olli, Maximina ja Esa Peltonen, Soile Salo sekä Anneli ja Paavo Åberg. Osa heistä oli estynyt saapumaan tilaisuuteen.

Seurakunnan erityiskiitoksen Kirkon luottamusmiesmerkein saivat Inkeri Jäppinen (alkuvuosien toimitilat), Eeva Liisa ja Markku Blinnikka (keittiö ja juhlatarjoilut), Auli Ilmola (keittiö, ompelu, juhlat), kirkkoherra Don Manuel, sihteeri Conchita ja Rafael katolisesta seurakunnasta (kirkon käyttö) ja Voitto Korhonen (juhlakirja).

Teksti: Voitto Korhonen

Kuvat: Voitto Korhonen ja Matti Jakonen