Kauneimmat joululaulut 2023: Ratto-tallista La Matan kirkkoon

Costa Blancan seurakunnassa laulettiin viisi kertaa Kauneimpia joululauluja. Nämä seurakunnan tilaisuudet sopivat niin kirkkoon kuin ravintolaankin. Osallistujina tilaisuuksissa on miljoona ihmistä Suomessa ja Costa Blancallakin yli 600. Kauneimpien joululaulujen tuotolla autetaan maailman köyhimpien maiden lapsia.

Kuvassa ruskeatukkainen nainen ja papin asuinen harmaatukkainen mies hymyilevät kirkossa.

Eini Annukka Perälä ja Harri Kuhalampi La Matan kirkossa 15.12.2023

Ensimmäiset laulut Costa Blancan seurakunnassa laulettiin Ratto-tallissa lauantaina 2.12. Paikalla oli tallin täysi väkeä, noin 70 ihmistä ja laulu kulki mukavasti. Turistikanttori Eini Annukka Perälä laulatti ja turistipappi Harri Kuhalampi puhui. Kanttori Eini Annukka Perälä rohkaisi laulamaan: Laulakaa sydämen kyllyydestä, tämä ilta on sitä varten.

Sunnuntaina 3.12. laulettiin kirkon täyden väen kanssa Immaculada Concepción -kirkossa. Eini Annukka Perälän soolona esittämä Taivas sylissäni sai aikaan Encoren eli pyynnön kuultavaksi sitten vielä kerran Orihuelan lauluillassa. Kirkossa oli suomalaisia laulajia yli 330 sekä jonkin verran espanjalaisiakin. Kirkkokuoro antoi oman ja hyvän panoksensa laulun juhlaan.

Kanttori ja pappi vierailivat myös Mallorcan suomalaisten parissa. Mallorca kuuluu Costa Blancan seurakunnan vastuulle. Messu ja Kauneimmat joululaulut -ilta oli lauantaina 9.12. Anglikaanisessa kirkossa.

Orihuelan puuhanainen Lisa Marten kertoi, että joulun aikaan on ollut monenlaista ohjelmaa, mm. Tiernapoikien esitys. Kauneimpien joululaulujen illassa tupa oli täysi, 77 ihmistä osallistui lauluiltaan. Myös Lisan oma toivelaulu "Varpunen jouluaamuna" kuului illan toivottuihin yhteislauluihin.

Lisa Marten Orihuelan illassa

Pappi Harri Kuhalampi kertoi kolehdin kohteesta, eli osallistumme näissä lauluilloissa miljoonan muun suomalaisen kanssa suureen tapahtumaan, jossa voi myös itse lahjoittaa maailman köyhimpien maiden elämän tukemiseksi oman osuutensa. Kolehti Orihuelassa tuottikin mukavasti myös setelirahaa: rahalla autetaan Nepalin, Venezuelan, Mauritanian ja Bolivian lapsia Suomen Lähetysseuran työntekijöiden käytännön toimin paikan päällä.

Väkeä Orihuelan illassa 13.12.2023

Illan tunnelma tuntui aivan kuin tiivistyvän kun kanttori Eini Annukka Perälä johdatti vakuuttavasti väen lauluun ”Tulkoon joulu”. ”Tulkoon rakkaus ihmisrintaan, silloin joulu luonamme on.” Näihin sanoihin pappikin joulun sanoman tiivisti.

Kuopion seudulta lauluun osallistuivat Pertti ja Raija. Taivas sylissäni oli heidän suosikkinsa. Myös Pertin Martti-serkku oli paikalla oman Raija-puolisonsa kanssa.

Pertti ja Raija keskellä, Martti vasemmalla ja hänen Raija-puolisonsa oikealla. Serkuksilla on Raija-puolisot

Orihuelan illan päätös oli laulu ja nykyisin myös virsikirjassa oleva virsi ”Maa on niin kaunis”. Kanttori kertoi, että perinteisesti viimeisen säkeistön aikana noustaan seisomaan. Niin tehtiin myös Orihuelassa ja laulu tuntui vielä entisestään voimistuvan.

La Matan kirkossa suomalaisia oli laulamassa 110 henkilöä. Paikallinen pappi toivotti väen ystävällisesti tervetulleeksi kirkkoon. Paula Kaikkonen suomensi papin puheenvuoron, joka päättyi Isä meidän -rukoukseen. Joululaulut aloitettiin laululla ”En etsi valtaa, loistoa”. Yhteiset laulut kulkivat juohevasti ja raikkaasti kanttorin johdolla. Eini Annukka Perälän yksinlaulu ”Santa Lucia” sai voimakkaat aplodit. Kirkkokuoro esiintyi lauluilla ”Joulun suuri salaisuus” ja ”Jouluna he kaikki ovat täällä”.

La Matan kirkossa oli suomalaista laulun juhlaa

Turistipappi Harri Kuhalampi toivoi omassa puheenvuorossaan, että joulu koskettaisi meitä ja jokin sydämessämme liikahtaisi. Hän tiiviisti joulun sanoman laulun sanoihin: ”Tulkoon juhla todellinen, tulkoon Jeesus Herraksi sen. Tulkoon rakkaus ihmisrintaan, silloin joulu luonamme on.”

Myös La Matan kirkon tilaisuus päätettiin lauluun ”Maa on niin kaunis”. Pastori toivotti Hyvää joulua Herran siunauksen sanoin.

Teksti ja kuvat: Matti Perälä

Kristiina Abdallah