In Memoriam Voitto Akseli Korhonen

Seurakuntaneuvoston entinen tiedottaja ja neuvoston jäsen sekä pitkäaikainen vastuunkantaja Voitto Akseli Korhonen (7.4.1941-28.9.2023) menehtyi Porvoossa 82-vuotiaana. Costan Blancan suomalainen seurakunta muistelee Voittoa lämmöllä ja kiitollisuudella ja ottaa osaa hänen läheistensä suureen suruun.

Voitto Korhonen hymyilee ja istuu pyörätuolissa kamera kädessään

In Memoriam

Voitto Akseli Korhonen

7.4.1941-28.9.2023

kuoli Porvoossa keuhkofibroosin uuvuttamana 82-vuotiaana.

Asuessaan Torreviejassa Voitto osallistui vaimonsa Eilan kanssa aktiivisesti Costa Blancan seurakunnan toimintaan lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Voitto toimi vastuunkantajana seurakuntaneuvostossa vuosina 2015-2019.

Elämänmittainen toimittajan ura jatkui vapaaehtoistyössä seurakunnan tiedottajan tehtävissä. Voitto teki erittäin ansiokkaan työn seurakunnan 30-vuotisjuhlajulkaisun toimittajana. Lähes 200-sivuinen Armoa auringossa -kirja sisältää runsaasti Voiton ottamia valokuvia ja hänen vuosien varrella kirjoittamiaan juttuja. Hänet palkittiin seurakuntatyön luottamushenkilömerkillä.

Valtimolla syntynyt ”karjalaispoika” osasi iloita ja olla kiitollinen elämästään huolimatta siitä että hän halvaantui 26-vuotiaana auto-onnettomuuden seurauksena. Oman elämän arjen haasteet ajoivat häntä toimimaan esteettömyyden puolesta myös Torreviejan seurakunnassa. Voittoa on kiittäminen siitä, että omaa seurakuntakuntakotia hankittaessa pyrittiin, sikäli kuin mahdollista, huomioimaan esteettömyyden vaatimus. Samaan periaatetta noudatettiin myös seurakunnan järjestämillä matkoilla niin että pyörätuoli-invalidikin pääsi mukaan.

Seurakunta oli Voitolle tärkeä osa elämää Costa Blancalla. Keskustan katolinen kirkko tuli hänelle rakkaaksi messujen ja konserttien myötä. Hän kelasi pyörätuolillaan kirkon käytävillä äänettömästi, ja usein kamera kaulassa hyvälle kuvauspaikalle. Voitto osallistui aktiivisesti keskusteluun niin raamattupiirissä kuin miesten juttutuvassakin. Lounailla ja muissa sosiaalisissa tilanteissa hänet tunnettiin hyvänä seuramiehenä. Hän oli ystävällinen ja myönteinen ihminen, auttavainen ja toisia kannustava.

Voitto oli valinnut siunaustilaisuutta varten virren 341b-sävelellä eli duurissa, Kiitos sulle, Jumalani, armostasi kaikesta, mikä kertoo paljon hänen arvoistaan ja elämänasenteestaan.

Kiitollisuudella Voittoa muistellen,

Paula Kaikkonen