Kirkkokuoroilla häikäisevä kevätkonsertti

Torreviejan Iglesia Inmaculada Concepción -kirkossa järjesti Costa Blancan suomalainen seurakunta loistavan kuorokonsertin Ukrainan hyväksi. Konsertti oli erikoinen siinä suhteessa, että siinä esiintyi meidän suomalaisten kuoro yhdessä katolisen Iglesia Inmaculada Concepción -kirkon kuoron kanssa. Lauluja säesti ja suomalaista kuoroa johti seurakuntamme turistikanttori Marjo Danielsson ja Iglesia Inmaculada Concepción -kirkon kuoroa ja yhteislauluja johti Luis Anibal Cano Pettersen.

Ukraina-konsertti2.jpg

Kuorojen yhteistyö on alkanut tänä keväänä kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon tapahtumissa.

Kuorot ovat esiintyneet keväällä täällä Torreviejassa ja Alicantessa yhdessä. Näiden esiintymisien pohjalta tuli idea esiintyä myöskin nyt yhdessä seurakunnan kevätkonsertissa. Aiemmat yhteisesiintymiset näkyivät lauluissa: kuorot olivat hioutuneet loistavasti yhteen. Huomasi kyllä, että töitäkin oli tehty.

Costa Blancan suomalaisen seurakunnan kirkkokuoro (oik.) ja Coro Arciprestal de la Parroquia de la Inmaculada johtajana Luis Anibal Cano Pettersen. Uruissa turistikanttori Marjo Danielsson.

Hienoista jännitystä ennen konsertin alkua.

Nyt kevätkonsertissa kuorojen ohjelmassa oli seitsemän yhteistä laulua espanjaksi ja latinaksi. Sopivan melankolisia kaikki. Muun muassa tunnettujen lauluntekijöiden (Simojoen, Kailan, Nymanin ja Mårtensonin) lauluja, jotka sopivat hyvin näin keväiseen ajankohtaan. Mieleen painuvia olivat laulut "A donde iria / Minne voin mennä" (Pekka Simojoki / Anna-Mari Kaskinen), "Jumala rakastaa maailmaa" (Lasse Mårtenson / Solja Tuuli) ja "Nyt tapahtukoon tahtosi" (Etelä-Afrikka, arr. John L. Bell), muutamia mainitakseni.

Coro Arciprestal de la Parroquia de la Inmaculada. Yhteiset laulut suomalaisten kanssa laulettiin espanjaksi ja latinaksi.

Näin maallikkona minulla on ollut mahdollisuus jo 13 vuoden ajan seurata ja kuunnella seurakunnan kirkkokuoroa ja eri kanttoreita. Kuoron jäsenet ovat jo siinä ajassa suurimmaksi osaksi vaihtuneet, näin ulkomailla kun ollaan. Mutta voin sanoa, että valtavan työn kuoro ja sen johtaja tekee vuosittain.

Meillä on ilo saada tänne hyviä kanttoreita, jotka paneutuvat työhönsä ammattitaidolla. Puhumattkaan laulajista, jotka loistavasti mukautuvat eri tilaisuuksiin.

Ilahduttavan runsaasti oli sekä suomalaisia että espanjalaisia kuuntelemassa akustiikaltaan ja puitteiltaan hienossa kirkossa konserttia, jonka tuotto menee Ukrainan hyväksi Kirkon Ulkomaanavun kautta. Suuret kiitokset kaikille!

Marjo Danielsson ja Luis Anibal Cano Pettersen kiittivät tyytyväisinä runsaslukuista yleisöä.

Teksti      Keijo Pekkanen (valokuvaaja, satunnainen tekstin kirjoittaja)

Kuvat      Keijo Pekkanen

2023-03-12 00:19:00.0