Kevätkokouksessa hyvästeltiin taloudenhoitaja Uutela

Seurakunnan sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 18.2.2023 messun jälkeen seurakuntakodilla. Virallisten asioiden lisäksi kokouksessa lausuttiin kiitokset taloudenhoitajan tehtävät jättävälle Terttu Uutelalle.

Seurakuntaneuvosto 2020-2022 (2).jpg

Tehtävänsä nyt jättävä taloudenhoitaja Terttu Uutela

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Kari Winberg ja sihteeriksi turistipappi Bror Träskbacka.

Kokoukseen osallistui reilut parikymmentä henkeä, joiden joukossa oli ilahduttavasti myös aivan uusia seurakuntaan tutustumaan tulleita.

Toimintakertomus, tilinpäätös ja tase vuoden 2022 toiminnasta hyväksyttiin ja tilivelvollisille myönnettiin vastuuvapaus. Toimintakertomuksesta ilmeni, että jumalanpalvelusten kävijämäärä tuplaantui syyskaudella verrattuna kevätkauteen, jolloin koronapandemian vaikutus vielä näkyi. Vuositasolla osallistujamäärissä jäätiin kuitenkin kauas pandemiaa edeltäneiden parhaiden vuosien luvuista.

Tuloslaskelmasta nostettiin esille annetut avustukset, joiden yhteissumma oli tavallista suurempi, 2939 €. Se sisältää lyhentämättömänä eteenpäin lähetetyt kolehdit Ukrainaan Kirkon Ulkomaanavun kautta, Torreviejan vähävaraisille tarkoitetun avustuksen katolisen kirkon Caritas-järjestölle sekä Kauneimpien joululaulujen kolehdit Suomen Lähetysseuran ilmoittamaan keräyskohteeseen.

Kokouksen virallisen osuuden päätyttyä seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Paula Kaikkonen kiitti taloudenhoitajana kuusi vuotta toiminutta Terttu Uutelaa, joka oli nyt tehnyt seurakunnan tilinpäätöksen viimeistä kertaa.

- Terttu, jäätyäsi Suomessa eläkkeelle olit ilmaissut halusi palvella lahjoillasi vapaaehtoistyössä seurakunnassa. Tulit Torreviejaan tietämättä, että täällä oli odottamassa juuri sinulle sopiva tehtävä. Taloudenhoitajanamme yhdeksän vuotta toiminut Pirjo Mattsson oli jo jonkun aikaa toivonut, että hänen työlleen löytyisi jatkaja.

- Olet kertonut, että kirkko ja sen työ sinulle rakasta. Sillä rakkaudella olet palvellut Costa Blancan seurakuntaa. Olet ollut tarkka kirjanpitäjä ja huolellinen taloudenhoitaja. Seurakuntaneuvosto on saanut sinulta aina ajan tasalla olevat tiedot päätöksentekoa varten. Sinulla on ollut selkeä ymmärrys kirkon perustehtävästä, ja sen mukaisesti olet hoitanut työsi.

Lämpimien kiitossanojen jälkeen Uutelalle ojennettiin läksiäislahjat, mm.  seurakunnan käsityöpiirin tuotteita. Terttu Uutela oli hämmentynyt saamastaan huomiosta. Hänen kiitossanansa tulivat myöhemmin: ”Olen sanomattoman kiitollinen täällä koetuista ajoista. Kiitos hauskoista hetkistä ja mukavista muistoista. Vien teidät jokaisen ajatuksissani mukanani. Toivotan seurakunnan toimintaan kaikkea hyvää jatkossa.”

Suuri ilon aihe seurakunnan vastuunkantajille on se, että Uutelan työlle on löytynyt jatkaja. Viime marraskuun vaaleissa neuvostoon valittu Jorma Jokela antoi joulukuussa suostumuksensa olla käytettävissä taloudenhoitajaa valittaessa. Hänellä on tehtävään tarvittavaa osaamista ja kokemusta. Kevätkokouksen jälkeen taloudenhoitajan tehtävät siirtyivät Uutelalta Jokelalle.

- Teksti          Paula Kaikkonen

- Kuvat          Costa Blancan suom.ev.lut.seurakunnan arkisto