Ekumeniaa Torreviejassa ja Alicantessa

Seurakuntamme kirkkokuoro esiintyi ekumenian hengessä yhdessä katolisen kirkon kuoron kanssa kansainvälisellä kristittyjen ykseyden rukousviikolla tammikuun lopulla. Kuorot lauloivat sekä Torreviejan katolisessa pääkirkossa että Alicanten Parroquia El Salvadorin kirkossa. Kuoronjohtajana toimi turistikanttorimme Marjo Danielsson.

kirkkokuoro_1_23.jpg

Iloisia suomalaisia ja espanjalaisia kuorolaisia laulamassa kansainvälisellä kristittyjen rukousviikolla Alicantessa

Syksyllä toimikautensa alkajaisiksi turistipappimme Bror, vaimonsa Pirkko sekä turistikanttorimme Marjo kävivät tervehtimässä Inmaculada Concepción -kirkon kirkkoherraa Don Manuelia sekä sihteeriänsä Conchitaa. Pätevänä tulkkina tapaamisessa toimi Pirjo Castejón. Kuten tiedämme, Costa Blancan suomalaisella seurakunnalla on jo vuosikausia ollut uskomattoman hieno mahdollisuus käyttää seurakuntakodin lähellä olevaa komeaa katolista pääkirkkoa messuihin, konsertteihin sekä kirkollisiin toimituksiin, toki kirkon ehdoilla. Kun vuosittain vietetään kansainvälistä kristittyjen ykseyden rukousviikkoa 18.-25.1., oli Conchitalla tuossa syystapaamisessa ehdotus. Jospa tuolla viikolla vietettävässä ekumeenisessa jumalanpalveluksessa laulaisivat molemmat kirkkokuorot yhdessä ja mahdollisesti vielä joku muukin kaupunkimme kirkkokuoro ja että turistikanttori johtaisi tätä kuoroa.

Turistikanttori Marjo

Conchitan toive toteutui, kun turistikanttori Marjo ryhtyi tuumasta toimeen. Hän valitsi Conchitan ja Maxi Peltosen kanssa kuusi espanjan- ja latinankielistä laulua, toimitti nuotit eteenpäin ja teki niistä pienet äänitteet. Näin katolisen Inmaculada Concepción -kirkon kuoro sekä meidän oman seurakuntamme kirkkokuoro harjoittelivat yhdessä. Laulajia oli kahdessa yhteisharjoituksessa kolmisenkymmentä henkeä ja johtajina toimivat katolisen kuoron johtaja Anibal sekä turistikanttori Marjo.

Iloisia suomalaisia ja espanjalaisia kuorolaisia toteuttamassa käytännön ekumeniaa

Torreviejassa sunnuntaina 22.1. pidetyn ekumeenisen jumalanpalveluksen jälkeen tuli kutsu lähteä Alicanteen vastaavaan jumalanpalvelukseen keskiviikkona 25.1. Aikataulu oli varsin vauhdikas, mutta niin vain meidän kirkkokuorostamme kymmenen laulajaa ja jonkin verran enemmän katolisesta kuorosta nousi tilausbussiin, joka vei joukon Alicanteen. Siellä vietettiin ekumeenista jumalanpalvelusta Parroquia El Salvadorin kirkossa. Paikalla oli paljon papistoa, myös meidän turistipappimme sekä Alicanten piispa, joka antoi kuoroille erityiskiitokset laulusta. Onnistuneen matkan jälkeen joukko palasi tyytyväisenä takaisin Torreviejaan. Tämä harvinainen yhteistyö ei lopu tähän. Se saa tänä keväänä vielä jatkoa, kun katolisen kirkon kuoro osallistuu meidän kirkkokuoromme kevätkonserttiin. Tämä, jos mikä on käytännön ekumeniaa!

Papistoa juhlistamassa kansainvälistä kristittyjen ykseyden rukousviikkoa

Teksti: Marjo Danielsson ja Kristiina Abdallah

Kuvat: Marjo Danielsson, Satu Mäkitalo ja muut