Jouluaatto kokosi ja kosketti

Torreviejan keskustan vanha katolinen kirkko täyttyi jouluaattona suomalaisista joulukirkkoon tulijoista. Tutut jouluvirret ja joka kerta uutena avautuva evankeliumin sanoma puhuttelivat.

joulukirkko_22.jpg

Katolinen Inmaculada Concepción -kirkko, joulukirkkomme

Joulukirkkoon saapui kesäisen lämpimässä säässä kaksisataa henkeä. Eräs kirkkovieras kertoi tulleensa laulamaan Maa on niin kaunis ja Enkeli taivaan – niitä hän odotti, ja se odotus täyttyi. Toinen kertoi, että hänen joulunviettonsa alkaa joulukirkosta – siksi hän tahtoo tänne aina tulla. Tulijoita oli kauempaakin kuin Torreviejasta ja Oriehuela Costalta, tuttuja ja vieraita.

Jouluaaton sanajumalanpalveluksen toimitti turistipappi Bror Träskbacka. Hän käsitteli saarnassa jouluaaton evankeliumitekstiä Luukkaan evankeliumin 2. luvusta, joka päättyy enkelikuoron ylistyslauluun: ”Kunnia Jumalalle korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä joita hän rakastaa”. Saarna on luettavissa täältä.

Marjo Danielsson, kirkkokuoro.
Taustalla tekstinlukija Viljo Kaikkonen ja pappi Bror Träskbacka

Kanttorina ja kirkkokuoron johtajana toimi turistikanttori Marjo Danielsson. Hän soitti mm. urkukoraalin En etsi valtaa loistoa. Kuoro esitti Eduard Ebelin kappaleen Uinuu valkoinen maa, joka vei ajatuksen lumiseen Pohjolaan. Kristiina Abdallahin johdolla hiljennyttiin joulun rukoukseen.

Inmaculada Concepción -kirkko oli koristeltu juhlavasti kukkasin, joulutähtiasetelmin, onhan joulu katolisessa maassa suuri juhla. Siitä kertoo myös kaupungintalon eteen vuosittain pystytettävä suuri seimiasetelma. Kirkon alttarin edessä ollut pieni seimi oli tyhjä – vasta jouluyönä siihen tuodaan Jeesus-lasta esittävä nukke.

Jumalanpalveluksen kolehti kerättiin Torreviejan vähävaraisille katolisen kirkon hyväntekeväisyysjärjestö Caritaksen kautta.

Joulukirkossa penkit täyttyivät

Teksti Paula Kaikkonen