Kiirastorstain Hiljaisuuden polku johti seurakuntalaiset pääsiäisen sanoman äärelle.

Tänään La Matan luonnonpuistossa järjestetty Hiljaisuuden polku johdatteli osanottajat seitsemän pysähdyksen kautta seuraamaan Jeesusta Golgatalle. Vaelluksen päätteeksi vietettiin ehtoollishartautta ulkoilmassa keväisen luonnon keskellä.

Kuluneen talvikauden aikana on järjestetty lukuisia ehtoollishartauksia ulkoilmassa La Matan luonnonpuistossa. Kiirastorstain hartautta edelsi tänään tunnin mittainen vaellus, Hiljaisuuden polku, joka johdatti osallistujat seitsemän etapin kautta Jeesuksen mukana Golgatalle.

Vaellus alkamassa kauniissa auringonpaisteessa.

La Matan luonnonpuiston polkuja reunusti keväinen luonto.

Turistityöntekijät; turistipappi Reijo Leino yhdessä vaimonsa, pastori Kirsi Leinon sekä turistikanttori Marjo Danielssonin kanssa, olivat suunnitelleet ja järjestäneet vaelluskierroksen keväisessä luonnonpuistossa niin, että pysähdyksiä matkan varrella oli seitsemän. Seitsemän Jeesuksen ristillä lausumien sanojen mukaan. Pysähdysten aikana laulettiin yhdessä virttä 66 -  "Jeesusta nyt Golgatalle lähtekäämme seuraamaan..." sekä kuultiin Kirsi Leinon kulloiseenkin pysähdykseen valitsemia tekstejä.

Pastori Kirsi Leino

Turistikanttori Marjo Danielsson huolehti musiikista ja säesti laulua kitaralla apunaan muutama kirkkokuoron laulaja.

Turistikanttori Marjo Danielsson (istumassa) sekä kuorolaiset (vas) Anneli Styf (pitämässä nuotteja), Satu Mäkitalo, Sinikka Liedes ja Liisa Niemelä.

Näin saavuttiin Hiljaisen viikon askelissa -tapahtuman lopuksi La Matan opastuskeskuksen näköalapaikalle, missä vietettiin kiirastorstain ehtoollishartaus. Reijo Leinon puhe siitä, kuinka meitä kaikkia nyt kutsutaan erityisesti rauhaan ja yhteistyöhön riippumatta siitä, millaisia kristittyjä ja miten uskovaisia olemme, kosketti kaikkia läsnäolijoita.

Ehtoollisen jälkeen peitettiin ehtoollisastia mustalla vaatteella, kuten Suomen kirkoissakin kiirastorstain messussa alttari lopuksi riisutaan ja peitetään mustalla liinalla. Soitinkin vaikeni: loppuvirsi laulettiin ilman kitaraa.

Hartaushetken valmisteluja.

Reijo Leino pitää hartaustilaisuutta Suomen lipun liehuessa.

Kirsi ja Reijo Leino lukevat psalmin 22: 7-23 vuorolukuna.

Maanantaina 18.4. on vielä tämän toimintakauden viimeinen suomenkielinen messu klo 12. Messun jälkeen seurakuntakodilla on tarjolla kirkkokahvit ja vietetään turistityöntekijöiden läksiäisiä. Toimintakausi päättyy nyt pääsiäiseen ja ensi syksynä aloitetaan 3.10.2022, jolloin kahvio aukeaa ja viikkotoiminta käynnistyy. Turistityöntekijät tulevat 11.10.2022.

-Teksti ja kuvat     Satu Mäkitalo

2022-04-14 20:54:00.0