Seurakuntamme Tiernapojat kiersivät laulamassa joulun sanomaa suomalaisille Torreviejassa

Costa Blancan suomalaisen ev.lut. seurakunnan vapaaehtoiset järjestivät tänäkin vuonna iloisen yllätyksen monissa suomalaisten suosimissa kokoontumispaikoissa kiertämällä esittämässä niissä vuosisatoja vanhan suomalaisen jouluperinteen mukaisesti Tiernapoikien laulunäytelmän.

Seurakunnan Tiernapojat kiersivät toivottamassa hyvää joulua yhteensä yhdeksässä eri paikassa kahden joulua edeltävän viikon aikana. Tiernapoikien manageri, rovasti Veijo Lauronen oli sopinut vierailupaikkoja suomalaisiin kahviloihin, seurakuntiin, ravintoloihin ja yleensä paikkoihin, joissa suomalaiset Torreviejassa kokoontuvat.

Perinteinen laulunäytelmä, jota on esitetty varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla, perustuu pääasiassa Matteuksen evankeliumiin ja kertoo itämaan tietäjien matkasta Jeesus-lapsen luo sekä kuningas Herodeksesta, joka määrää sotilaansa surmaamaan kaikki pienet poikalapset toivoen siten saavansa hengiltä myös vastasyntyneen Jeesuksen, ”juutalaisten kuninkaan”.

Esityksen päättyessä ovat Tiernapojat perinteisesti pyytäneet palkakseen lanttia sekä tähteensä kynttilänpätkää. Tällä kertaa eivät seurakunnan vapaaehtoiset olleet näitä vailla, vaan toivottivat kaikki Costa Blancalla joulun aikaan oleskelevat suomalaiset lämpimästi tervetulleiksi kaikkiin seurakunnan joulunajan tapahtumiin sekä toivat seurakunnan hyvän joulun toivotuksen itse kullekin säädylle.

Esitys sai joka puolella lämpimän vastaanoton ja perinnettä pyydettiin innokkaasti jatkamaan seuraavanakin jouluna. Erityisen juhlavaksi teki esityksen turistikanttori Satu Rannan trumpettisoolo ja yhden laulun säestys trumpetilla.

Tämän vuoden Tiernapoikina lauloivat:

Herodes - Pentti Korhonen, Murjaanien kuningas - Heikki Kaarkoski, Knihti - Satu Mäkitalo ja Mänkki - Merja Vahvanen

2018-12-20 21:19:00.0