Avioliittoon vihkiminen

Vihkimisen edellytykset

Suomen kansalainen voidaan vihkiä avioliittoon Espanjassa. Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat kuuluvat evankelis-luterilaiseen kirkkoon Suomessa ja ovat käyneet rippikoulun. Kirkollisesti voidaan myös vihkiä sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Toinen puolisoista ei voi olla espanjalainen, sillä paikalliset vihkivät itse omat kansalaisensa.

Vihkimisoikeus on vain kirkkohallituksen lähettämillä työntekijöillä sen virkakauden aikana, joita heidän virkamääräyksensä koskee. Costa Blancalla tämä tarkoittaa, että vihkiminen on mahdollista seurakunnan toimikauden aikana lokakuulta pääsiäiseen.

Mukaan otettavat asiakirjat

Avioliittoon vihkiminen edellyttää esteettömyystodistusta, jonka saa hankittua Suomesta. Estettömystodistuksen tulee olla mukana vihkitilaisuudessa Espanjassa. Esteellisyyden tutkintaa haetaan oman kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta. Hakuprosessiin menee aikaa 1-2 viikkoa. Todistus on voimassa 4 kk, minkä aikana vihkiminen tulee suorittaa Espanjassa. Poikkeustilanteissa avioliiton esteiden tutkinnan voi suorittaa kirjallisesti ulkomailta käsin.

Vihkiraamattu ja -paikka

Avioliittoon aikovat voivat esteiden tutkinnan yhteydessä pyytää omasta kotiseurakunnasta vihkiraamattua mukaansa ulkomaille. Vihkimisaika on syytä varata papilta hyvissä ajoin ennen toivottua ajankohtaa. Espanjassa olisi hyvä tavata ennen vihkimistä vihkivän papin kanssa. Silloin voidaan vielä sopia joitakin yksityiskohtia ja tarkastaa paperiasiat.

Vihkipaikkana Costa Blancalla käytämme yleensä seuraavia:

• oman seurakuntamme seurakuntakotia
  • pariskunnan itse valitsemaa paikkaa meren rannalla tms.
  • hotellin tms. piha-aluetta tai juhlahuoneistoa

Vihkimisen kustannukset

Costa Blancan seurakunta perii toimitusmaksuna vihkimisistä 250 euron suuruisen korvauksen.

Matkakorvauksia ei tarvitse maksaa, jos vihkiminen on seurakuntamme perustoiminta-alueella Torreviejassa. Toimitusmaksu on samansuuruinen Aurinkorannikolla ja Kanarian saarilla.

Häät