Monipuolinen musiikin juhla

Torreviejalaiset saivat keskiviikkoiltana 13.3. nauttia monipuolisesta musiikin juhlasta, kun Costa Blancan seurakunnan kirkkokuoro kanttori Eini Annukka Perälän johdolla esitti harjoittelemansa ohjelmiston parhaita paloja Inmaculada Concepción -kirkossa. Heidän lisäkseen runsaan kahdensadan hengen yleisö sai kuulla Eini Annukka Perälää, Skandinaavisen koulun suomalaisen luokan lauluryhmää sekä, iloisena yllätyksenä, Costa Blancalla lomailevaa suomalaisen tangon elävää legendaa, Eino Gröniä.

Kuvassa siniasuinen ja silmälasipäinen mies ja siniasuinen nainen kukkapuska kädessään vierellään kaksi kuo...

Yleisö osoitti kiitostaan raikuvin aplodein ja esiintyjien on helppo hymyillä

Konsertti alkoi neljällä afrikkalaistaustaisella kappaleella, kaksi suoraan Afrikan maista, kaksi Yhdysvaltain spirituaaliperinteen kautta syntyneitä. Meno oli reipasta, ja Ritva-Leena Kivimäen solistiosuus toi esitykseen afrikkalaiseen heimolauluperinteeseen kuuluvaa vuoropuhelunomaisuutta.

Ritva-Leena Kivimäki

Skandinaavisen koulun lapsiryhmän esittämät kaksi laulua sulattivat sydämiä. Kännyköiden videointiohjelmat eri puolilla kirkkosalia tallensivat reipasta, selkeästi artikuloitua esitystä, jossa Ellen Miikkulainen ja Viktor Järvensalo esittivät soolo-osuudet. Vararehtori Ritva Kivimäki innosti lapset luontevaan laulukerrontaan hymystä ja ystävyydestä.

Skandinaavisen koulun lapsiryhmä

Seuraavaksi kuultiin kaksi duettosikermää, joissa ensin Panu Niva ja sitten Ritva-Leena Kivimäki lauloivat yhdessä Eini Annukka Perälän kanssa. Nivan ja Perälän ”Oi, kiitos, sä Luojani armollinen” sekä naisduon kappaleet soivat erityisen kauniisti.

Panu Niva ja Eini Annukka Perälä laulavat duettoa

Ohjelman jälkipuoliskolla siirryttiin enemmän kansanlaulutyyppisiin ja viihdemusiikista innoituksensa löytäviin kappaleisiin. Kuoron esittämät Chydeniuksen versio kansanlaulusta ”Kalliolle, kukkulalle” herätti varmasti monessa entisen nuorison edustajassa haikeita muistoja, ja ”Kansanlaulupotpuri” riemastutti vauhdikkuudellaan.

Costa Blancan ev.lut. seurakunnan kirkkokuoro ja kanttori Eini Annukka Perälä

Eino Grönin esittämät laulut liittyivät suoraan seurakunnan arvojen ja kirkkoympäristön ytimeen. ”Suojelusenkeli” ja ”Kiitos sulle Jumalani” soivat elämää kokeneen taiteilijan esittäminä syvällisesti ja koskettavasti.

Eino Grön ja Eini Annukka Perälä

Konsertti päättyi Eini Annukka Perälän soolo-osuuteen, johon kuului mm. elokuvamusiikkia ja Kari Tikan ”Armolaulu”. Lyhyttä encorea edeltäneenä, varsinaisen konserttiohjelman viimeisenä numerona Eini Annukka lauloi italialaisen laulumusiikin helmen, ”O sole mio”. Laulu kuullaan ehkä useimmin tenorin esittämänä, mutta se sopi mainiosti myös Eini Annukan dramaattiselle sopraanoäänelle. Yleisö palkitsikin niin hänen esityksensä kuin koko musiikkiohjelman seisovin päätösaplodein.

Skandinaavisen koulun vararehtori Ritva Kivimäki lauluryhmineen sekä Eino Grön ja Eini Annukka Perälä

Kyllä kannatti tulla”, kuulin konsertista poistujan sanovan toiselle. Samaa mieltä tuntuivat olevan muutkin iloisina ja hymyilevinä ulos iltaan astuvat yleisön edustajat. Kiitos kuorolle, kanttorille, ja kaikille esiintyjille!

Teksti Erja Kuhalampi

Kuvat Keijo Pekkanen