Kristittyjen ykseyden rukousviikon ekumeeninen jumalanpalvelus

Sunnuntaina 23.1.2022 pidettiin Torreviejassa Iglesia Inmaculada Concepción -kirkossa perinteinen ja jokavuotinen Kristittyjen ykseyden rukousviikon ekumeeninen jumalanpalvelus. Tilaisuuteen osallistuivat seurakunnastamme turistipappi Reijo Leino, turistikanttori Marjo Danielsson sekä kirkkokuoron lauluryhmä.

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko on kansainvälinen rukousliike, joka on laajasti tunnettu meillä ja muualla. Sen perinteet ovat pitkät, sillä sitä on vietetty jo yli sata vuotta.  Kahdeksan päivää rukousta ykseyden puolesta vuosittain aina samaan aikaan, 18.-25. tammikuuta.

Kaikkialla maailmassa rukoillaan krisittyjen ykseyden puolesta joka päivä. Yhteinen rukous kulminoituu erityisen näkyvästi kahdeksan päivän jaksoon. Samaan aikaan kaikkialla maailmassa rukoillaan yhteisten tekstien pohjalta. Kun rukoilemme, yhdistymme laajaan rukousketjuun maapallon ympäri.

Tilaisuuteen osallistuneita yhteisessä rukouksessa.

Kuvan papit vasemmalta oikealle: Reijo Leino; Mikel Uribe, seurakunnan pappi; Sorin Cosmin, Romanian ortodoksinen kirkko; Manuel Martínez Rocamora, kirkkoherra; Anita Dakharn, Norjan luterilainen kirkko; Joaquín Carlos, hiippakunnan ekumeniasta vastaava pappi; Kamil Krzysztof Bis, katolinen pappi; José Antonio Martínez, katolinen pappi; Richards, Anglikaanikirkon pappi ja Lars Cederlow, Ruotsin luterilainen kirkko.

Vuoden 2022 rukousviikon aineiston oli valmistellut Lähi-idän kirkkojen neuvosto ja vuoden teema kuuluu suomeksi Näimme hänen tähtensä nousevan ja tulimme kunnioittamaan häntä. (Matteus 2:2).

Tilaisuuteen osallistuneet papit kiinnittivät alttaripöydän edessä telineellä olleeseen tauluun kukin oman tähtensä, rukouksensa. Vuorossa turistipappimme Reijo Leino.

Reijo Leino kuvailee lämminhenkistä tilaisuutta näin: "Kun me suomalaiset liikumme maailmalla lähempänä tai kauempana ja kohtaamme maanmiehiämme, tuntuu heti, että olemme samassa ”junassa”, hengenheimolaisia keskenämme. Kun kuulen omaa äidinkieltäni puhuttavan, uskallan lähestyä vierastakin ihmistä, meillä on jotakin mikä meitä yhdistää ja se herättää kiinnostusta, halua vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia.

Samanlaista henkeä oli koettavissa Kristittyjen ykseyden rukousviikon jumalanpalveluksessa Torreviejan Inmaculada Concepciónin kauniissa kirkossa. Eri puolilta kokoontuivat ihmiset yhteen; kieliä soviteltiin keskenämme, puhummeko espanjaa, englantia tai kenties ruotsia? Suomea ja romaniaakin oli tarjolla, mutta niiden puhujina emme keskustelukumppania löytäneet, oli turvauduttava suurempiin kieliryhmiin.

Yhteinen uskomme sai meidät kokoontumaan ja ilmassa väreili innostunut yhteyden kokemus. Kielikään ei voinut meitä erottaa, kun yhdessä tahdoimme antaa todistuksemme yhteisestä uskostamme.

Tuon hengen soisin kasvavan, ettemme niin innokkaasti etsisi sitä, mikä meidät voisi erottaa, vaan kiinnittäisimme huomiomme siihen, mikä meitä yhdistää. Kun yhdessä kumarrumme kunnioittamaan Jeesuslasta, me samalla tulemme myös lähemmäs toinen toistamme."

Costa Blancan suomalaisen seurakunnan kirkkokuoron lauluryhmä esiintyi jumalanpalveluksessa esittäen kaksi laulua: Jacques Berthier: "Jubilate Deo"  ja tuntemattoman säveltäjän (1500-luvulta) "Alta Trinita beata".  Laulut voi kuunnella videoina klikkaamalla nimeä.

Kirkkokuoromme lauluryhmä esiintyi Marjo Danielssonin johdolla.

Teksti:   Reijo Leino ja Satu Mäkitalo

Kuvat: Paula Kaikkonen, Antti Nuutinen sekä Torreviejan katolinen seurakunta