Suomen 104. itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus Torreviejassa kokosi suomalaiset yhteen

Tilaisuus keräsi runsaasti suomalaisia kaupungin katoliseen pääkirkkoon, Iglesia Inmaculada Concepción'iin. Puitteet jumalanpalvelukselle olivat juhlavat, kun kirkon etuovi oli Magna ofrenda floral a la purisiman aikana kansalaisten tuomien sinivalkoisten kukkien peitossa.

Juhlajumalanpalvelukseen tuotiin perinteiden mukaisesti sekä Suomen että Espanjan liput. Lipunkantajina toimivat seurakuntaneuvoston nykyinen puheenjohtaja Paula Kaikkonen sekä aikaisemmin puheenjohtajana toiminut Kari Winberg.

Turistipappimme Reijo Leino totesi saarnassaan mm. "Tänäkään päivänä emme voi ylpeillä, että kaikki ihanteemme olisi saavutettu, että tehtävämme kansakuntana olisi täytetty. Edelleen meidän on oltava valppaita, ettemme luovu ihanteistamme ja siitä luottamuksesta, että Luojalla on oma erityinen tehtävänsä meille yksilöinä ja kansana."

Saarna kokonaisuudessaan on luettavissa täältä.

Vanhat tutut virret, esim. virsi 581 – Kiitos, Jumalamme, kun annoit kauniin maan ja ylistysvirsi 583 - Veisaten Herralle / säkeistö 3:

Kunnia Herralle kaikukoon luojalle,
turvalle taatulle, autuuden tuojalle.
Armonsa antakoon,
käsillään kantakoon
hän lapset tämän maan
taivaaseen ihanaan,
oikeaan isänmaahan.

koskettivat paikalla ollutta kirkkoväkeä, jota oli kokoontunut paikalle yli 120 henkeä. Lisäksi turistikanttori Marjo Danielssonin harjoittaman kirkkokuoron laulut; T.Kuusisto: "Siunaa ja varjele meitä" sekä Pacius: "Suomen laulu" kajahtivat - maskeista huolimatta - komeina ja täynnä luottamusta tulevaan katsoen.

Jumalanpalveluksen päätyttyä otettiin kuoron tämän toimintakauden virallinen kuva Iglesia Inmaculada Concepción -kirkon sisäpihalla.

- Teksti ja kuvat Satu Mäkitalo

2021-12-08 19:03:00.0