Kanttorin ensimmäinen työpäivä

Iloinen puheensorina täytti seurakuntakodin salin kun pappi ja kanttori saapuivat aloittamaan ensimmäistä työpäiväänsä. Se oli mieluinen tervetulotoivotus!

Käsityöpiiriin kokoontuneet seurakuntalaiset vastaanottivat uudet turistityöntekijät lämpimästi. Turistikanttori oli heti myös Naisten Kahvilan vieraana iltapäivällä.

Kanttori Marjo Danielsson ja pastori Reijo Leino, aloittivat työkautensa Costa Blancan seurakunnassa tiistaina 19. lokakuuta. Kumpikin oli saapunut Torreviejaan jo muutamaa päivää aikaisemmin voidakseen alusta alkaen paneutua töihin täysipainoisesti. Toimistossa pidetyssä palaverissa uudet työntekijät saivat tarpeellista tietoa muun muassa seurakuntakodin käytännöistä ja aikatauluista, toimiston laitteista ja Inmaculada-kirkon käytöstä.

Kanttoria kiinnosti luonnollisesti se, milloin hän pääsee tutustumaan kirkossa käytettäviin instrumentteihin, urkuihin ja viime talvena saatuun pianoon. Milloin voisi harjoitella soittamista niin kirkossa kuin seurakuntakodillakin? Katolisen kirkon käytöstähän on aina sovittava etukäteen. Seurakuntakodillakin on lähes päivittäin toimintaa. Niinpä nähtiin tärkeäksi ottaa käyttöön
seurakuntakodin tilojen varauskirja.

Kokenut kanttori otti haltuunsa seurakuntasalin pianon rutiinilla istuttuaan sen ääreen ensimmäistä kertaa iltapäivällä pidetyn Naisten Kahvila -tilaisuuden alussa. Oli kaikin puolin rohkaisevaa, että paikalla oli runsaat parikymmentä naista, pitkästä aikaa yhdessä koolla.

Uusi turistikanttori Marjo Danielsson Naisten Kahvilassa Seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Paula Kaikkosen haastateltavana.

Kanttorin herkät tulkinnat lauluista Kahden maan kansalainen (Jaakko Löytty) ja Tahtosi tiellä (Markku Perttilä) kuunneltiin hartaana: ne koskettivat. Jerusalemissa kymmenen vuotta elänyt ja useita eri seurakuntia siellä palvellut Marjo-kanttori lauloi myös hepreankielisen hengellisen laulun (Hillel Tokazier). Hän kertoi taitaneensa heprean kielen sen verran hyvin, että nyt espanjaa opiskellessaan, heprean sanat nousevat usein ensin mieleen.

Marjo Danielsson tutustui seurakuntakodin soittimeen.

Hyvän kotiutumisen yksi merkki kanttorille oli se, että perheeseen kuuluva Hugo-kissa oli löytänyt kotoisat päivärutiinit emäntänsä ensimmäisen työpäivän aikana. Tästä on hyvä jatkaa!

- Teksti: Paula Kaikkonen

- Kuvat Satu Mäkitalo