Alkaneen vuoden ensimmäinen messu

Vuoden 2021 ensimmäinen messupäivä, lauantaina 2.1., oli viileä, aurinkoinen ja tuulinen, kuten koko edellinen viikko. Lämpömittari näytti vain +12C. Inmaculada-kirkon aurinkoisella seinustalla oli hyvä lämmitellä ennen messun alkua.

Kj kirkko.jpg

Kirkko oli kauniisti koristeltu. Penkkien istumapaikkamerkinnät muistuttivat pandemia-tilanteen vakavuudesta, samoin kuin monien tuttujen seurakuntalaisten puuttuminen.

Jouluinen alttari

Kanttorina toimi Kaija Huhtanen, liturgina ja saarnaajana Hannu Tomperi. Suntion tehtäviä hoiti Kari Winberg, apunaan Kristiina Abdallah. Viljo Kaikkonen oli tekstinlukijana. Lähes kaikissa jumalanpalveluksissa esiintynyt kirkkokuoron lauluryhmä oli joululomalla.

Turistipappi Hannu Tomperi vuoden 2021 ensimmäisessä messussa

Kirkon kalenterin mukainen messun teema oli Herran huoneessa. Alkuvirtenä laulettiin Kirkko olkoon niin kuin puu, jonka alkuperäisteksi on espanjankielinen Que esta iglesia sea un árbol. Tomperi puhui saarnassaan päivän evankeliumitekstin (Joh 7:14-18) pohjalta siitä, kuinka Jeesuksen toiminta sai aikaan monenlaista pohdintaa; onko Jeesus profeetta, opettaja vai Jumalan Poika, Kristus. Jeesuksen puheet, opetukset ja teot eivät sopineet kaikkien pirtaan. Niin on tänääkin, ja myös pohdinta
jatkuu.

Kaija Huhtasen esittämä Pekka Simojoen laulu Yksi nimi korosti kaksituhatta vuotta vanhan kristillisen kirkon uskon perustaa. Laulu sopi erityisen hyvin tähän messuun, sillä uudenvuodenpäivän kirkollinen teema oli Jeesuksen nimessä. Messun päätösmusiikkina Kaija Huhtanen soitti uruilla A. Lloyd-Webberin kauniin Pie Jesu.

Pieni seurakuntalaisten joukko hajaantui messun jälkeen kukin tahoilleen, koska yhteen tuleminen kirkkokahveille ei korona-epidemian tähden edelleenkään ole mahdollista.

- Teksti Paula Kaikkonen

- Kuvat Keijo Pekkanen