Kenttäehtoollinen suomalaisille La Matan viinipelloilla

Costa Blancalla tällä hetkellä oleville suomalaisille järjestyi tilaisuus käydä ehtoollisella ensimmäistä kertaa maaliskuun jälkeen, kun rovasti Veijo Lauronen piti ehtoollishartauden tänään sunnuntaina 30.8. La Matan luonnonpuistossa.

Costa Blancan suomalainen ev.lut.seurakunta aloitti vapaaehtoisvoimin syyskauden 2020 toiminnan Torreviejassa tänään, kun Veijo-pappi apujoukkoineen oli järjestänyt paikalla oleville suomalaisille tilaisuuden tulla lyhyeeseen hartaustilaisuuteen La Matan luonnonpuiston opastuskeskuksen pihalle, viinitarhojen keskelle.

Seurakunnan tehtäviin kuuluu mm. huolehtia sakramenttien saatavuudesta jäsentensä keskuudessa ja tämä tilaisuus oli senkin vuoksi erittäin kaivattu ja tervetullut: tilaisuus ehtoollisella käyntiin oli nyt ensimmäinen maaliskuun 14. päivän jälkeen, jolloin toiminta jouduttiin lopettamaan nopealla aikataululla koronapandemian vuoksi.

Tilaisuus pidettiin ulkoilmassa noudattaen vallitsevia koronaohjeita ja viranomaisten suosituksia. Tähän ensimmäiseen kenttäehtoolliseen oli pyydetty ilmoittautumaan etuikäteen Veijo-papille, mutta jatkossa järjestettäviin samanlaisiin ulkoilmatilaisuuksiin ei ennakkoilmoittautumista enää vaadita.

Veijo-pappi totesi hartauden aluksi että "On se kiinankorona semmoinen peikko, että pani koko elämän mullinmallin. No tässä saamme kuitenkin viettää lyhyen ehtoollishetken. Sotaväessä näitä kutsuttiin kenttäehtoollisiksi. Kuulemme tässä Jumalan Sanaa Raamatusta, rukoilemme ja saamme kohdata Vapahtajamme ehtoollisessa."

Hartauden tekstinä oli päivän teksti, Matteus 12:33-37, joka istui hyvinkin luontevasti ympäröivään luontoon: puuhun, jonka alla tilaisuus vietettiin sekä ympäröiviin viininviljelysalueisiin. Veijo-pappi johdatteli tekstin kautta esimerkein ajatukset etoollisen tarpeellisuuteen:

"Ehtoollinen on tarpeen anteeksiannon vakuutena. Joudumme tunnustamaan, että olemme ajatuksin, sanoin ja teoin sekä tekemättä jättämisin tulleet anteeksiannon tarvitsijoiksi. Onneksi se anteeksianto on olemassa, Jumalankin edessä. Se annetaan meille kaikille soimaamatta ja erottelematta. Ja ihan ilmaiseksi. Sen maksoi valmiiksi jo Jeesus, Vapahtajamme, kun Hän antoi ristillä henkensä meidän syntiemme sovitukseksi ja ylösnousemisellaan osoitti voittaneensa pahan vallan...meissäkin. Siitä me saamme oikein tuntuvan vakuuden ehtoollisessa. Siinä Jeesus tulee taas kerran elämäämme ja vakuuttaa länsäoloansa ja varjelustaan nytkin tässä koronaepidemian keskellä."

Ehtoollisen jaettiin turvallisesti ulkona ja turvallisuusmääräyksiä noudattaen.

Mukana olleet seurakuntalaiset kommentoivat tunnelmiaan hartaudesta mm. näin: "Oli niin hyvä tilaisuus että itketti koko ajan. Niin paljon olin kaivannut ehtoolliselle pääsyä." Lisäksi todettiin, että "Jäi kaunis muisto" ja "Tilaisuus oli kiva ja tunnelmallinen" sekä "oikein hieno". Pitkän tauon päättyminen seurakunnan toiminnassa oli helpotus: "Hyvä ja tunnelmallinen tilaisuus luonnon keskellä. Saimme kokea Jumalan rakkautta ja läsnäoloa käydessämme Herran pöytään. Kuiva erämaavaellus päättyi minun kohdalla, olen kiitollinen."

Ja tokihan osa väestä ennätti istahtamaan yhdessä - turvavälejä pitäen​ - kirkkokahvillekin läheisessä kahvilassa.

Vastaavanlaiselle ehtoollishartaudelle on siis selvästi tarvetta jatkossakin ennen toimintakauden virallista alkua lokakuussa. Seuraava on päätetty pitää sunnuntaina 13.9.2020 klo 18 ravintola Los Angelesin ulkoalueella. Tällä kertaa ennakkoilmoittautumisia ei tarvita. Uusien turistityöntekijöiden pitämä syksyn ensimmäinen messu pidetään lauantaina 10.10.2020 klo 12 Iglesia Inmaculada Concepción -kirkossa.

Kuvat: Sirpa Lauronen

Teksti: Satu Mäkitalo