Suomen 100. syntymäpäivä täytti kirkon Torreviejassa

Suomen 100. itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelus ja isänmaallinen pääjuhla katolisessa kirkossa Torreviejan keskustassa täyttyi ääriään myöten keskiviikkona 6. joulukuuta. Lisätuoleineen 450 istumapaikkaa ei riittänyt, vaan osa juhlavieraista joutui seisomaan historiallisessa juhlassa.

Juhlajumalanpalveluksen avaus

Oi kallis Suomenmaa -sävelien saattaman lippukulkueen jälkeen kunniakonsuli Mariano Sánchez Martinez tervehti juhlayleisöä Suomea ylistävillä sanoillaan. Niissä välittyi pitkäaikaisen Suomen-ystävän arvostus 100-vuotiasta maata kohtaan. Hänen puheensa tulkkasi suomeksi kunniakonsulaatissa työskentelevä Arja Hynninen.

Juhlajumalanpalveluksen arvokkaan, runsaan tunnin kestäneen ohjelman rakentaneita rovasti Peter Kankkosta ja kanttori Esa Pyöriää avustivat eri sanallisissa tehtävissä Natalia Reenpää, lähetystösihteeri Sara Tuxen sekä Sofia ja Matti Honkanen.

Juhlasaarnassaan Peter Kankkonen kävi havainnollisella tavalla läpi Suomen lipun syntyvaiheet, joissa Fredrika Runebergillä ja Sakari Topeliuksella sekä Kyösti Kalliolla oli tärkeä rooli. Kallion vuonna 1918 pitämän puheen mukaan oli luotava sellainen Suomi, jossa ei ole punaisia ja valkoisia, vaan ainoastaan isänmaataan rakastavia suomalaisia, Kankkonen sanoi.

Lisäksi puhuja korosti syvästi isänmaallisessa saarnassaan Jumalan apuun turvautumista erityisesti talvisodan alussa 1939. Yleisöä herkistänyt saarna päättyi Uuno Kailaan sanoittamaan Suomalaiseen rukoukseen oman kirkkokuoromme esittämänä.

Seurakunnan oman kirkkokuoron lisäksi juhlamieltä nostivat Vielä virtaa -kvartetti, Skandinaavisen koulun oppilaskuoro Rita Kivimäen johdolla ja Erika Grofin säestyksellä sekä juhlan loppuhuipentumina Pasi Kivimäen laulama ja Esa Pyöriän säestämä Täällä Pohjantähden alla ja kirkkokuoron yhdessä Vielä virtaa -kvartetin kanssa laulama Veteraanin iltahuuto.

Itsenäisyyspäivän pääjuhla Inmaculada-kirkossa päättyi Suomi-seuran puheenjohtaja Sulevi Suomen tervehdykseen, jonka jälkeen väki siirtyi ehostettuun kirkkopihaan, jossa oli tarjoilua ja yhteislaulua. Tämän jälkeen väki jatkoi juhlapäivän viettoa kaupungissa järjestetyissä useissa iltajuhlissa tai seuraamalla linnanjuhlia televisiosta kotona tai ystävien seurassa.

2017-12-07 21:04:00.0