Uudet seurakuntatyöntekijät Torreviejaan

Peter Kankkonen pappina ja Esa Pyöriä kanttorina aloittavat lokakuussa.

Tehtävien siirto edelliskauden työntekijöiltä uusille oli Kirkkohallituksessa Helsingissä elokuun lopussa. Paikalla oli myös ulkosuomalaistyön johtaja Mauri Vihko.

Kuvassa vas. entinen kanttoripariskunta Tuula ja Martti Kilpeläinen sekä pappipariskunta Juhani ja Riitta Huovila, kesk. Bror Träskbacka ja Harri Palmu, oik. uusi kanttori Esa Pyöriä ja uusi pappi Peter Kankkonen.

Kirkkohallituksen ulkoasiain osasto on valinnut Costa Blancan ev.lut. seurakuntaan rovasti Peter Kankkosen Kokkolasta turistipapin ja kanttori Esa Pyöriän Savonlinnasta turistikanttorin määräaikaisiin tehtäviin talvikaudeksi 2017 -2018. He aloittavat työnsä Torreviejassa lokakuun alussa. Ensimmäinen messu on lauantaina 14.10. klo 12.00

Rovasti Peter Kankkonen (66) on syntynyt Porvoossa 9. heinäkuuta 1951, jolloin hänen isänsä oli Porvoon ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherrana.

-  Vaikka äitini puolelta olen porvoolainen, tunnen itseni myös pohjalaiseksi, sillä isä oli kotoisin Kokkolasta ja olen varttunut Vaasan ulkosaaristossa ja Kokkolan seudulla.

Kankkonen kertoo tienneensä papiksi tulostaan jo 5-vuotiaana, koska hänen isänsä lisäksi myös veli päätti kouluttautua lipereiden käyttäjäksi.

Åbo Akademian ja pappiskoulutuksen jälkeen Kankkonen toimi seurakuntapappina Helsingissä ja vuosina 1986 -2014 Kokkolan ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherrana. Perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi aikuistunutta lasta.

- Olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja yhteiskunnasta. Suurin harrastukseni ovat olleet hevoset, joita olen kasvattanut ja valmentanut. Church Hill (Kirkonmäki) -kasvattajanimellä toimineessa tallissani Antti Chydeniuksen pappilassa Kokkolassa oli sekä suomenhevosia että lämminverisiä ravureita.

Peter Kankkonen on toiminut turistipappina Floridassa 1990-luvulla ja kolme kautta vuosina 2014 - 2017 Teneriffalla, jossa hän viihtyi erinomaisesti ja sai oppia turistipain työhön.

- Playa de las Américasissa ja muuallakin suositulla turistisaarella oli paljon vihkimisiä ja muitakin kirkollisia tehtäviä torstaisin pidetyn suomalaismessun lisäksi.

Mutta suurella innolla Kankkonen kertoo tulevansa puutarhanhoitoa erityisesti harrastavan Eeva-vaimonsa kanssa myös Costa Blancalle.

-Mielenkiintoa lisää lähes 30-vuotiaan ja suuren seurakunnan moninaiset toiminnot ja yhteistyö Torreviejan katolisen seurakunnan kanssa.

Kanttori Esa Pyöriä (66) on syntynyt 24. huhtikuuta 1951 Kouvolassa. Hän on toiminut kanttorina Kotkan Langinkoskella ja Suomenniemessä sekä viimeksi Savonlinnassa vuosina 1990 – 2015.

- Luokittelen itseni käyttömusiikin tekijäksi ja sovittajaksi. Ennen kirkollista uraa toimin musiikkituottajana ja äänittäjänä.

Vuodesta 1976 alkaen Pyöriä on säveltänyt yksinlauluja sekä säveltänyt ja sovittanut musiikkia sekakuorolle, nais- ja lapsikuoroille, jousikvartetille, puhallinorkesterille, vaskiyhtyeille ja kamariorkesterille.

- Toivon, että kaikki jonkin instrumentin soittajat Torreviejan seudulla ottaisivat yhteyttä, jotta voisimme mahdollisimman monipuolisesti palvella seurakunnan musiikkielämää ja valmistautua seurakunnan juhlavuodenvuoden tapahtumiin.

Kanttorin työssä Pyöriä on suuntautunut lauluun sekä orkesterin ja kuoron johtoon.

Pitkäaikaisina harrastuksina ovat olleet laskettelu (alppihiihto) veneily, metsänhoito sekä liikunta. Myös puutyöt ja käsillä tekeminen on tärkeä vastapaino kanttorin työlle.

Oman toimen ohessa Esa Pyöriä on toiminut Suomen Merimieskirkon nimikkolaivakuraattorina vuodesta 2002 seilaten suomalaisilla matkustaja- ja rahtialuksilla henkilökunnan kuraattorina.

Perheeseen kuuluu lisäksi vaimo Outi, joka toimii koulutusjohtajana XAMK-ammattikorkeakoulussa ja yksi aikuinen lapsi.

2017-09-02 15:59:01.0