Uudet turistityöntekijät on valittu Costa Blancan suomalaiseen seurakuntaan talvikaudelle 2023-2024

Merimieskirkko on valinnut seurakuntamme turistipapiksi pastori, teologian tohtori Harri Kuhalammen ja turistikanttoriksi kanttori, musiikin maisteri Eini Annukka Perälän. Heidän toimikautensa alkaa lokakuun alkupuolella. Seurakunta toivottaa heidät ja heidän puolisonsa lämpimästi tervetulleiksi Torreviejaan.

Jykevä kivikirkko, palmupuita ja sininen taivas

Katolinen Inmacula Concepción -kirkko

Kuten saimme jo keväällä kuulla, Merimieskirkon ja Kirkkohallituksen yhteistyösopimuksen perusteella Merimieskirkko hoitaa jatkossa ulkosuomalaistyön operatiivisen johtamisen ja koordinoinnin, joskin työn rahoitus tulee edelleen Kirkkohallitukselta. Merimieskirkko on huhtikuussa valinnut Costa Blancan suomalaisen seurakunnan turistityöntekijöiksi pastori Harri Kuhalammen ja kanttori Eini Annukka Perälän.

Ohessa uuden, syksyllä aloittavan turistipappimme, pastori, TT Harri Kuhalammen ja hänen puolisonsa Erjan esittely.

Turistipappi Harri Kuhalampi ja puolisonsa Erja

Harri ja Erja Kuhalampi ovat eläkeläispariskunta Seinäjoelta, jolle kirkon työ on edelleen sydäntä lähellä.

Erjan varhaislapsuus sijoittui Helsinkiin, mutta jo viiden vanhana hän muutti lähetystyöntekijäperheensä mukana Länsi-Afrikkaan. Harrin juuret ovat Etelä-Pohjanmaalla. Lapsuudenkoti, vanha pohjalaistalo, on heille rakas kakkoskoti. Se oli yksi syy muuttaa Seinäjoelle pari vuotta sitten, mutta varsinkin Harrille tarjottu vuoden mittainen vt. kirkkoherran virka Lappajärvellä, josta tehtävästä Harri jäi eläkkeelle vuoden 2022 alusta.

Kuhalampien yhteinen taival on yli neljän vuosikymmen mittainen. Parikymmentä vuotta he olivat adventtikirkon palveluksessa Suomessa, Ruotsissa ja Pakistanissa. Vuodesta 2004 lähtien luterilainen kirkko ja erityisesti Aleksanterin kirkko Tampereella muodostuivat heille tärkeäksi ja rakkaaksi hengelliseksi kodiksi. Tampereen tuomasmessuyhteisö ja Evankelinen lähetysyhdistys ovat tarjonneet heille monia mahdollisuuksia osallistua ja toimia.

Erja toimi vuodesta 2003 luokanopettajana Tampereen kansainvälisessä koulussa ja Harri valmisteli väitöskirjaansa Helsingin yliopistossa. Tohtorin tutkinto valmistui vuonna 2010. Sen jälkeen Kuhalammet asuivat Brysselissä muutaman vuoden työskennellen suomalaisen parlamentaarikon erityisavustajina Euroopan parlamentissa.

Kuhalampien omin sanoin: ”Opiskelu Englannissa ja vuosien työ ulkomailla tarjoavat lähtökohdan, josta käsin tarttua taas uuteen haasteeseen Costa Blancan seurakunnan palveluksessa. Olemme mielestämme avarakatseisia ja uusia haasteita pelkäämättömiä. Harrille pappeuden ja siten kutsumuksen toteuttaminen ovat tärkeitä. Myös Erja odottaa aktiivista jäsenyyttä Torreviejan suomalaisessa seurakunnassa ja yhteisössä.”

Turistikanttoriksi valittiin MuM Eini Annukka Perälä. Eini Annukka on Sibelius-Akatemiassa ja Helsingin yliopistossa koulutettu laulaja, sopraano. Hän on paitsi kanttori myös laulunopettaja ja englannin kielen opettaja. Eini Annukka saapuu Torreviejaan puolisonsa pappi, teologian tohtori Matti Perälän kanssa. Perälät ovat kouvolalaisia. Eini Annukan harrastuksia ovat musiikki,  kirjoittaminen, maalaaminen, säveltäminen ja virkkaaminen.

Turistikanttori Eini Annukka Perälä ja puolisonsa Matti

Eini Annukan omin sanoin: ”Musiikki on hyvin tärkeä osa minua. Jotain lähtemätöntä. Musiikkia on kuitenkin maailmassa hyvin monenlaista. Ihan kaikki musiikki ei ole minulle mitenkään sydämen asia. Kauniit melodiat, soinnit ja harmoniat tai mahtava laulumusiikki vaikuttavat minuun paljon. Esim. Puccinin tai Verdin oopperat. Samoin  äänten vyöry  esim. suurissa kirkkomusiikkiteoksissa (Verdin ja Brahmsin requiemit) on hyvin vaikuttavaa. Kuorolaulu on hyvää toimintaa. Yhteislauluhetket pianon ja kitaran kompatessa ovat usein todella hyviä hetkiä! Kevyestä musiikista löytyy myös laulun aarteita.”

Eini Annukka toivoo yhteyttä suomalaisten kanssa Espanjan maankamaralla musiikin ja yhteisen tekemisen muodossa. Toiveissa hänellä on myös retkeillä Torreviejan lähiympäristössä ja kävellä päämäärättömästi pitkin pitkiä rantoja.

Costa Blancan suomalainen seurakunta toivottaa Kuhalammet ja Perälät sydämellisesti tervetulleiksi Torreviejaan, kun toimintakausi pyörähtää käyntiin lokakuun alussa. Siihen saakka toivotamme heille ja kaikille Costa Blancan alueen suomalaisille hyvää ja siunattua kesää!

Teksti Kristiina Abdallah

Kuvat Kuhalampien ja Perälöiden kotialbumit