Rovasti Riitta Huovilan esitelmä pääsiäisen vietosta Naisten kahvilassa

Naisten kahvilaan kokoontui parisenkymmentä naista ja yksi mieskin kuuntelemaan rovasti Riitta Huovilan mielenkiintoista ja ajankohtaista alustusta pääsiäisestä ja sen merkityksestä.

Rovasti Riitta Huovila istuu ja luennoi seurakuntalaisille Naisten kahvilassa

Riitta Huovila alustaa pääsiäisen vietosta

Tilaisuuden aluksi Kristiina Abdallah toivotti Riitta Huovilan tervetulleeksi. Saimme kuulla, miten Riitta ja puolisonsa Juhani Huovila palvelivat seurakunnassamme vuodesta 2014 kolme kautta. Riitan panos seurakunnan toiminnassa on ollut merkittävä, etenkin sen naistyössä, jopa niin että Riittaa voidaan pitää Naisten kahvilan ”äitinä”. Tämän lisäksi Riitta toimi aikanaan aktiivisesti yhteiskristillisen Naistenpäivän järjestelyissä Torreviejassa.

Saimme kuulla Riitta Huovilan kertovan monenlaisista pääsiäisen viettoon liittyvistä perinteistä ja yksityiskohdista meillä ja muualla. Hiljainen viikko tai kärsimysviikko, täällä Espanjassa Semana Santa eli pyhä viikko, on tämä nyt meneillään oleva pääsiäistä ja ylösnousemusta edeltävä viikko, jolloin muistellaan Kristuksen kärsimyskertomusta. Palmusunnuntai, malkamaanantai, tikkutiistai, kellokeskiviikko, kiirastorstai, pitkäperjantai, lankalauantai – näistä kuulimme. Ensimmäinen pääsiäispäivä ei kirkollisen kalenterimme mukaan kuulu  enää hiljaiseen viikkoon, vaan aloittaa pääsiäisviikon. Tiedämme, että kananmunat symboloivat ylösnousemusta ja rairuoho uutta elämää. Mutta sitä ei moni tiennyt, että koska munia ei saanut kärsimysviikon paaston aikana syödä, niitä jäi käyttämättä ja siten ryhdyttiin järjestämään pääsiäisaamuna lapsille kananmunien etsimistä ja näin kananmunat tuli syötyä. Pääsiäisen vietto vaihtelee kristikunnan eri suuntien välillä ja ortodokseilla ja katolisilla pyhä viikko on joulua merkittävämpi juhla-aika.

Seurakuntalaisia kuuntelemassa Riitta Huovilan alustusta

Paikalla olijat kuuntelivat alustusta mielenkiinnolla ja osallistuivat lopuksi innokkaasti keskusteluun omista pääsiäisen viettoon liittyvistä tavoistaan.

Teksti Kristiina Abdallah

Kuvat Pirkko Träskbacka ja Kristiina Abdallah