Lauluyhtye Morelin konsertti Inmaculada Conceptión -kirkossa

Sateisena lauantaina 11.2. iltapäivällä saimme nauttia upeasta kulttuurielämyksestä Torreviejan katolisessa pääkirkossa. Turun Henrikinseurakunnan lauluyhtye Morel esitti ohjelmistonsa Kohti kiitosta!, joka koostui sävellystyöstään tunnetun kanttori Olli-Pekka Laakkosen teoksista lauluyhtyeelle, sellolle ja pianolle. Paikalle tulleet seurakuntalaiset olivat ihastuksissaan ja lähtivät kiitollisina koteihinsa viikonlopun viettoon.

Turistikanttori Marjo Danielsson toivotti kuulijat tervetulleiksi konserttiin. Konsertti alkoi vaikuttavalla teoksella Laudamus, joka perustuu ikivanhaan, jo 300-luvulla tehtyyn latinankieliseen tekstiin. Katolisen kirkon korkeat holvit ja akustiikka vahvistivat upeaa esitystä.

Tämän osion jälkeen saimme kuulla kolme teosta sellolle ja pianolle. Selloa soitti koskettavan taitavasti Erkki Lahesmaa, joka on opiskellut Yhdysvalloissa Yalen yliopistossa ja Juilliard Schoolissa sekä Turun Konservatoriossa. Kauniista pianosäestyksestä vastasi Turun Musiikkiakatemiasta musiikkipedagogiksi ja Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi valmistunut kanttori Tiina Ilonen.

Erkki Lahesmaa ja Tiina Ilonen

Lauluyhtyeen jäsenten äänet sointuivat yhteen upeasti ja erityisesti sopraano Kirsi Laakkosen ääni kaikui kirkossa sydämeen käyvästi. Hänen suhdettaan miehensä osin ilmeisesti juuri hänelle säveltämiin lauluihin voisi kuvailla läheiseksi ja tämä oli kuultavissa esityksessä. Kirsin ääni kohosi musiikkia vaivattoman kauniisti tulkiten kohti kirkon holvikattoa kuin rukous.

Sopraano Kirsi Laakkonen

Yleisö taputti lopuksi niin innokkaasti osoittaen kiitostaan ja arvostustaan esiintyjille, että saimme kuulla vielä ylimääräisenä esityksenä moniäänisesti lauletun virsisovituksen Maa on niin kaunis.

Morel-kuorolaiset Kirsi Laakkonen, Paula Peräaho, Irene Rytöhonka, Hilkka Lukander, Varpu Ruohonen, Harri Lukander, Heikki Nummelin ja Olli-Pekka Laakkonen

Tilaisuus päättyi siihen, että kanttorimme Marjo ja kaksi kirkkokuorolaista kiittivät lauluyhtyettä konsertista kukittamalla heistä jokaisen.

Teksti       Kristiina Abdallah ja Marjo Danielsson

Kuvat        Keijo Pekkanen ja Kristiina Abdallah