Suomenkielinen messu katolisessa pääkirkossa 21.1.2023

Costa Blancan suomalaiseen messuun Torreviejan katolisessa pääkirkossa osallistui lauantaina 21.1.2023 runsaat 60 henkeä. Messussa saarnasi Merimieskirkon pääsihteeri, rovasti Hannu Suihkonen ja liturgina toimi turistipappimme, rovasti Bror Träskbacka. Suomen Merimieskirkko on tehnyt työtä merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi vuodesta 1875 ja toimii 1.6.2023 alkaen Costa Blancan suomalaisen seurakunnan yhteistyökumppanina vastaten mm. turistipapin ja -kanttorin rekrytoinnista.

papit.jpg

Lauantain messussa rovastit Hannu Suihkonen ja Bror Träskbacka

Rovasti Suihkosen saarna käsitteli Jeesuksen ja samarialaisen naisen kohtaamista Sykarin kaivolla ja sitä, miten Jeesus herättää uskon (Evankeliumi Johannes 4: 39-42). Saarna kosketti ja sen aihe on ajankohtainen vielä tänäkin päivänä. Toisin kuin sen ajan juutalaiset, jotka eivät olleet missään tekemisissä sekakansasta koostuvien samarialaisten kanssa, Jeesus puhutteli naista ja antoi meille näin myös esimerkin  vierasmaalaisten  ja toisuskoisten kohtaamiseen.

Rovasti Suihkonen saarnaa

Tekstinlukijoina messussa toimivat Veijo Lauronen ja Paula Kaikkonen.

Paula Kaikkonen tekstinlukijana
Veijo Lauronen toisena tekstinlukijana

Esirukouksen luki Vilho Kaikkonen.

Vilho Kaikkonen

Kirkkokuoro lauloi messussa turistikanttori Marjo Danielssonin johdolla M. Manzanon "On valtakuntasi ihmeellinen" ja Pekka Simojoen "Minne voin mennä".

Turistikanttori Marjo Danielsson

Messun jälkeen seurakuntalaisia kokoontui seurakuntakodille kirkkokahveille.

Teksti: Kristiina Abdallah

Valokuvat: Keijo Pekkanen