Pekka Simojoki ja EtCetera-kuoro hurmasivat gospelilla Torreviejassa

Tasokkaat musiikkitarjonnat Suomesta saivat jälleen yleisön liikkeelle Torreviejassa, kun gospelmuusikko Pekka Simojoki EtCetera-kuoroineen hurmasi Virgen del Carmenissa tänään.

Suosio ei ollut ihme, sillä 61-vuotias Simojoki on yksi tuotteliaimmista ja arvostetuimmista alan muusikoista Suomessa. Kuorolla puolestaan on lähes 30 vuoden kokemus alalta.

Pappisperheeseen Kemissä syntynyt ja Kangasalla asuva teologian maisteri ja muusikko Pekka Simojoki on 700 sävellyksensä lisäksi myös sanoittaja ja sovittaja, joka tunnetaan myös Suomen ulkopuolella.

Pekan isä Väinö Simojoki toimi 1960-luvulla lähetystyössä pappina Ambomaalla, jossa Pekka-poika opiskeli suomalaisessa koulussa 6-15-ikävuosinaan.

- Afrikkalaisten tapa laulaa ja tanssia teki minuun vaikutuksen. Tein koulun autotallissa ensimmäiset kitarani afrikkalaiseen tapaan peltipurkista. Kun samaa koulua käynyt Jaakko Löytty alkoi Suomeen palattuaan soittaa kitaraa ja kirjoittaa lauluja, seurasin esimerkkiä ja tein ensimmäiset sävellykseni nykyisessä Namibiassa, taiteilija kuvasi uransa alkua.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirjassa on viisi Pekka Simojoen säveltämää ja Anna-Mari Kaskisen sanoittamaa virttä: numerot 502 (”Jeesus, meitä kosketa nyt”), 503 (”Taivaan Isä suojan antaa”), 513 (”Jeesus, sinä huomaat meistä jokaisen”), 517 (”Herra, kädelläsi”) ja 581 (”Kiitos Jumalamme kun annoit kauniin maan”) sekä kaksi virttä lisävihkoon.

Simojoki on julkaissut ja toimittanut myös laulu- ja nuottikirjoja. Lisäksi hän on perustanut Exit-yhtyeen ja Jakaranda-kuoron sekä on riihimäkeläisen EtCetera-kuoron taiteellinen johtaja. Hän on saanut mm. Golden Gospel -palkinnon vuonna 1998, useita kultalevyjä, platinalevyn ja muita tunnustuksia.

Taiteilijan isän pikkuserkun Elias Simojoen elämä oli aiheena vuonna 2018 ensi-iltansa saaneessa musikaalissa Sovinto, jonka Pekka Simojoki on kirjoittanut yhdessä Lasse Heikkilän kanssa. Lisäksi häneltä on ilmestynyt musikaaleihin ja messuihin liittyviä levyjä, lastenmusiikkia sekä ylistys- ja teemalevyjä. Simojoen tuotantoa on julkaistu myös mm. venäjäksi, arabiaksi, englanniksi ja viroksi.

Pekka Simojoki on tehnyt eri kokoonpanojen kanssa yli 80 konserttivierailua kaikissa maanosissa. Nyt hän on ensimmäistä kertaa vierailulla Torreviejassa, jossa isäntänä oli tänään suomalainen ev.lut. seurakunta. Turistipappi Peter Kankkonen sai kuorolta muistoksi Pekka Simojoen sanoittaman taulun, jolle kuten kaikille mainioille ja puhutteleville tulkinnoille yli 100 hengen yleisö antoi runsaat aplodit.

Turtistipappi Peter Kankkonen (vas,) otti vastaan muistolahjan EtCeterlta.

Toinen konsertti on 1990-luvun alussa perustetun EtCetera-kuoron kanssa Sagrado Corazón de Jesús -kirkossa (Plaza de Oriente s/n) tiistaina 19. helmikuuta klo 20.00. Sen jälkeen gospelkuorolla on esitys myös Fuengirolassa.

- Teksti ja kuvat Voitto Korhonen

2019-02-17 23:58:00.0