Seurakunnan joulun tilaisuudet keräsivät suomalaiset yhteen Costa Blancalla

Jouluna saimme kokoontua yhteen kuuntelemaan joulun sanomaa niin laulaen kuin myös joulukirkossa joulun evankeliumina.

Tänäkin vuonna laulettiin Torreviejassa kauneimpia joululauluja kaksi eri kertaa: La Matan kirkossa sekä katolisessa pääkirkossa Iglesia Inmaculada Concepción.

Jouluaattona hiljennyttiin joulukirkossa päivällä ja illalla vietettiin aattoiltaa yhdessä seurakuntakodilla nauttien joulupuurosta sekä hyvästä ohjelmasta.

Kauneimmat joululaulut

Molemmat tapahtumat, La Matan kirkossa 14.12. ja Iglesia Inmaculada Concepción -kirkossa 22.12.2018, kokosivat kirkot täyteen laulajia: pääkirkon sivulaivatkin täyttyivät ja ylimääräiset tuolit olivat käytössä käytävillä.

Kauneimmat Joululaulut on Suomen suurin vuosittainen musiikki-tapahtuma. Tämä jouluperinne kerää vuosittain noin miljoona suomalaista. Kauneimmat Joululaulut kajahtavat ei vain ympäri Suomen vaan myös ulkomailla. Tämän vuoden lauluvihko on tilattu yli neljäänkymmeneen maahan.

Turistipappimme Peter Kankkonen kiteytti näiden tapahtumien suosion juonnossaan osuvasti: "Kauneimmat Joululaulut vahvistaa yhteislauluperinnettä, joka on osa suomalaista kulttuuria ja seurakuntaelämää. Yhdessä laulaminen – tai vain osallistuminen kuulijana – kasvattaa elävää yhteisöllisyyttä. Kokemus yhdessä laulamisesta kirkossa vahvistaa myös kokemusta seurakunnasta yhteisönä, johon mahtuu ja jossa kukin saa osallistua äänellään ja tavallaan."

Costa Blancan suomalaisen ev.lut. seurakunnan kirkkokuoro La Matan kirkossa 14.12..2018

Kirkko täyttyi ääriään myöten 22.12.2018 Kauneimmissa Joululauluissa

Sivulaivat ja käytävät olivat myös käytössä.

Satu Ranta ja Timo Lankinen säestämässä Kauneimpia Joululauluja Iglesia Inmaculada Concepción'issa 22.12.2018

Joulukirkko

Tämän vuoden jouluaaton jumalanpalvelus klo 13 sisälsi runsaasti musiikkia. Jumalanpalvelusta olivat oman turistipappimme ja -kanttorimme lisäksi toimittamassa Pepe Tolonen laulu, (kuvassa ylhäällä vasemmalla) Timo Lankinen huilu, laulu ja lukeminen (kuvassa oikealla) ja Ilari Tuominen, trumpetti sekä oma kirkkokuoromme.

Täysi kirkkosalillinen osanottajia poistui lopuksi kirkosta vaikuttavana kulkueena ulos aurinkoiselle kirkonaukiolle laulaen loppulauluna ”Maa on niin kaunis”, joka kuvaa ihmiskuntaa matkalla kohti taivasta. Sävelmä on vanha pyhiinvaeltajien hymni 1200-luvulta ja tanskalaisen B. S. Ingemannin sanat on suomentanut Hilja Haahti, joka toimi 1870-luvulla Pietarin Pyhä Marian seurakunnan kanttorina.

Jouluaattoilta seurakuntakodilla

Illan hämärtyessä kokoonnuttiin seurakuntakodille viettämään yhteistä aattoiltaa. Illan juontajana toimi Peter Kankkonen ja puurotarjoilusta vastasivat Sirpa ja Veijo Lauronen.

Ohjelmaa oli kaikkien makuun: puuroa ja luumusoppaa, Maija Vuorisen yksinlaulua, tietovisa, Tiernapojat, arpajaiset, joululauluja kanttorin johdolla, Timo Lankisen yksinlaulua ja huiluesityksiä sekä torttukahvit. Illan lopuksi ja hyväksi evääksi kotimatkalle nautittiin Herran Pyhä Ehtoollinen.

2018-12-26 17:49:00.0