Muistoja ja kertomuksia seurakunnan alkuajoilta Naisten Kahvilassa

Naisten Kahvilassa 20.11.2018 kuultiin Costa Blancan suomalaisen ev.lut. seurakunnan alkuajoista kun tilaisuuden iäkkäin osanottaja, 85-vuotias Inkeri Jäppinen sekä useat muut alkuaikoina aktiivit naiset kertoivat muistojaan.

Paula Kaikkonen ja Inkeri Jäppinen

Iloinen puheensorina täytti seurakuntakodin, kun aloiteltiin Naisten kahvilan tilaisuutta muistelun merkeissä. Alkuhartauteen hiljennyttiin Riitta Rannan johdolla psalmitekstin 121:8 äärelle.

Eila Pekkala haastatteli tilaisuuden iäkkäintä, 85-vuotiasta Inkeri Jäppistä, joka muisteli Suomi-Seuran ja seurakunnan perustamisen aikoja.

Vuonna 1986 perustetun Suomi-Seuran ensimmäinen puheenjohtaja Reino Palomäki pani vireille luterilaisen seurakuntatyön aloittamisen. Kun seurakunnan perustava kokous sitten pidettiin 15.12.1988 La Siestan kirkossa, kokoonnuttiin sen jälkeen neuvoston järjestäytymiskokoukseen Jäppisten omistamaan Nautilus-ravintolaan. Ravintolan tiloja käytettiin sen
jälkeen seurakunnan tilaisuuksiin usean vuoden ajan. Inkeri ei niihin juuri ehtinyt osallistumaan, kunhänen piti hoitaa ravintolaa.

Jatkosta kertoi Maire Heimonen (ent. Kekkonen). Kanttori Yrjö Oksalan Liisa-vaimo tiedusteli häneltä 1990-luvun alussa, että voisiko hän vuokrata Benejuzar-kadulla sijaitsevaa huoneistoaan seurakunnan käyttöön. Siitä sovittiin ja niinpä tämä aivan meren äärellä ensimmäisessä kerroksessa sijainnut koti toimi seurakuntakotina vuoteen 1996 asti. Hän itse oli silloin töissä Suomessa eikä voinut olla mukana toiminnassa, mutta oli hyvin iloinen voidessaan nyt tavata seurakunnan naisia.

Maire Heimonen ja Inkeri Jäppinen

Cabello de Rodas -kadulla sijainneella entisellä seurakuntakodilla 2000-luvun alussa toimineet naiset muistelivat kiitollisina yhteisiä aikoja. Vapaaehtoistyötä tehtiin hyvässä hengessä eivätkä pitkät päivätkään tuntuneet raskailta, koska yhdessä tekeminen oli niin mukavaa. Niinä vuosina kerättiin määrätietoisesti varoja oman seurakuntakodin hankkimista varten. Lounas järjestettiin joka toinen lauantai, silloin kun ei pidetty messua. Tarja Karjalaiselle ja Elli Ollille oli jäänyt mukavia muistoja jouluaterioiden järjestämisestä. Vaikka tilat olivat vaatimattomat,
valmistettiin ja tarjoiltiin jouluateria kahdessa kattauksessa 90-105 ruokailijalle.

Anneli Åberg tuli ainakin kerran viikossa San Pedrosta asti töihin seurakunnan kahvilaan. Hän oli laittamassa usein kirkkokahveja ja tuli aina myyjäisiin valmistamiensa herkkujen kanssa. Soile Salo kertoi
20- ja 25-vuotisjuhlan tarjoilujen järjestelystä. Jokaiselle halukkaalle löytyi tehtävää ja hauskaa oli.

Pirkko Fröjdholm ja Kaija Mäkiö myös muistelivat hyvillä mielin niitä aikoja. Monia huvittavia asioita sattui matkan varrella. Tarja Karjalainen kertoi, kuinka hän oli kerran tulossa bussilla Rauni Haapalan kanssa La Matasta seurakuntakodille, jossa oli tarkoitus paistaa munkkeja. Raunin tekemä munkkitaikina oli mukana, isossa kattilassa. Taikina alkoi kohota bussimatkan aikana kattilan reunojen yli. Rauni teki mitä tehtävä oli eli alkoi survoa taikinaa syvemmälle kattilaan. Siinä se sitten pysyi perille asti ja hyviä munkkeja tuli.

Alkuvuodesta Suomessa menehtyneen Mai Törmän muistoksi sytytettiin kynttilä ja pidettiin hiljainen hetki. Mai oli ollut aikanaan tärkeä toimija niin seurakunnan hallinnossa kuin keittiössäkin, ja kaiken lisäksi hän hyvin espanjan kieltä taitavana pystyi toimimaan tulkkina.

Kiitollisuudella muisteltiin myös pitkään naistenpiirin puheenjohtajana toiminutta Leena Alanderia, joka piti tarkkaa muistikirjaa naistenpiirin kokoontumisista. Jokainen läsnäolija kirjoitti siihen myös nimensä.
Eila Pekkala oli lueskellut näitä Leenan tallessa olevia muistiinpanoja ja tehnyt niistä mielenkiintoisia huomioita, joista toivottavasti saamme kuulla toisen kerran.

Paula Kaikkonen kokosi keskustelussa esille nousseita asioita loppu-rukoukseen ja tilaisuus päätettiin naistenpiirissä usein laulettuun virteen Herraa hyvää kiittäkää, kanttori Satu Rannan säestäessä.

Tuula Kinnunen, Kaija Mäkiö ja Tarja Karjalainen

Teksti: Paula Kaikkonen